Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av josste
Tänkte köpa ett fjäderbensbeslag ifrån realcar , är de någon som har erfarenhet ifrån de , måste man borra nya hål ?

är de svårt att montera Fjäderbensstag ?
Användarvisningsbild
av Dimper
Ingen hull behøver å bores, enkelt å montere.

Har selv Sparco-staget fra Realcar på min bil, men angrer på at jeg ikke kjøpte Volvo original.

Det kan hende jeg var uheldig med mitt, men finishen på Sparco staget var elendig. Sveisene var klumpete og det var en masse sveisesprut, så jeg fikset sveisene og lakket det om i bilens farge før jeg monterte det.

Ikke passer det perfekt mot fjærtårnet heller, siden fjærtårnet ikke er plant (flatt) på toppen. Det bør legges en form for shims (store skiver eller lignende) mellom karosseriet og staget slik at det får en skikkelig anleggsflate rundt boltene.
Vanskelig å forklare, ta en titt under panseret så forstår du kanskje hva jeg mener.
Har du AC så må du fjerne ene festet for røret som passerer.
Användarvisningsbild
av Nexus
micro har eller hade utförsäljning på OMP röda fjäderbenstag 800:-
monteringen på min V70 var simpel bara lossa 3 muttrar på vardera fjädertorn och dit med staget och tillbaka med muttrarna. :D
josste skrev:Tänkte köpa ett fjäderbensbeslag ifrån realcar , är de någon som har erfarenhet ifrån de , måste man borra nya hål ?

är de svårt att montera Fjäderbensstag ?
Köpte ett flashigt rött [synd att ingen får se det bara... 8-(] Momo-stag för nåt år sen hos en näthandlare för en knapp tusing till min T4. Var bara att skruva loss två skruvar på vardera sidan av hjulhusen, sätta på staget och skruva på originalskruvarna. Jag hade en momentnyckel när jag skruvade tillbaka dem. Kändes säkrare så.

Så länge bilen står kvar på marken medan du gör detta borde inte hjulvinklar och så ändra sig. Lyft inte bilen så att hjulen är fria medan du gör detta!!

Kärran blev lite stabilare vid fullgasacc, men ormar sig fortfarande en del. Tvåhundra kusar i en V40 är alldeles för mycket, men ack så kul. 8-D

PS. Jag behövde inte lossa på nåt AC-rör eller så. DS.
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]