Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V40
Hejsan. Jag har fått lite småproblem med min kära V40. Det är en 2 liters sen 96a.

Felbeskrivning: Det låter precis som ett relä som "tick-tack" var 10 sekund cirka. Det slutar aldrig under körning. Spelar ingen roll ifall jag slår av fläkten, slår på blinkersen, helljud osv, det är samma sak ändå. Ljudet uppstår så fort jag vrider nyckeln till LÄGE 1. Alltså, jag vrider inte ens på tändningen innan det börjar att låta. Och om sagt, det pågår under hela tiden som bilen är igång. Min "Elfelslampa" (Orange med en bil överkryssad) lyser sedan en tid tillbaka, men jag tror inte att detta har något med detta att göra. Den började lysa för många månader sedan efter att jag plockade bort startmotorn för kontroll. Sen när jag satte tillbaka densamma så har lampan lyst. Jag har inte märkt något fel på bilen under hela tiden förrutom att lampan lyser då.

Frågan är då. Vad kan det vara för fel angående relä-tickandet?
Och vad tror ni det kan vara som gör att el-felslampan lyser efter ett startmotorbyte? (Utan att jag märker något fel på bilen.)

Jag är mycket tacksam för svar. Jag ska snart åka en lång tur (120 mil tor) så det vore fint om jag kunde få ordning på detta innan dess. Ingen höjdare för psyket att höra "tick-tack" var 10:e sekund under cirka 16-18 timmar.

//
MVH
V40
Jonathan
av Robert63
Jag hade testat att "nolla" bilen, dvs ta av batteripolerna över natten. Glöm inte radiokoden bara.
av V40
Får testa det. Tack så länge. Jag återkommer efter att jag har gjort detta.

// V40
av V40
Jag testade först att koppla ur batteriet över natten utan att det blev någon skillnad. Jag lämnade in bilen på verkstan och dom tog bort diverse felkoder och släckte lampan. Men relä-helvetet kunde dom inte lösa. Sur som jag var så tog jag tag i det själv. Skruvade loss kåpan under ratten och mycket riktigt, i ett av alla relän som satt där tickade det var 10:e sekund. jag testade att dra loss det och det blev tyst! Det skulle tydligen vara till ac och bakre vindrutetorkare. Jag har inte någon ac och bakre torkaren har inte gått sen jag köpte bilen. Jag vet inte om det är till för något mer än dessa två funktioner? Är det någon fara att köra utan detta relä eller tycker ni jag ska köpa ett nytt och testa om det funkar utan tickandet?

// V40
Användarvisningsbild
av Eson
En v40 utan Ac?.humm okej men skippa reläet du bara.
av V40
Hade ac i bilen innan som gick sönder. När jag köpte ny bil så var jag fortfarande less på förr ac-haveriet så valde helt enkelt att köpa en utan ac. Funkar fint 10 månader av året men är lite småjobbigt de övriga två 8)

// V40
Användarvisningsbild
av Sparkz
V40 skrev:Skruvade loss kåpan under ratten och mycket riktigt, i ett av alla relän som satt där tickade det var 10:e sekund. jag testade att dra loss det och det blev tyst! Det skulle tydligen vara till ac och bakre vindrutetorkare. Jag har inte någon ac och bakre torkaren har inte gått sen jag köpte bilen. Jag vet inte om det är till för något mer än dessa två funktioner? Är det någon fara att köra utan detta relä eller tycker ni jag ska köpa ett nytt och testa om det funkar utan tickandet?

// V40
Då är det väl relät till bakrutetorkaren, och knappen till den står på intervall. Så även om inte torkaren funkar sitter relät där och gör sitt jobb: skickar en puls var 10:e s...
Sätt tillbaka relät, och stäng av torkaren.
av V40
Sparkz skrev:
V40 skrev:Skruvade loss kåpan under ratten och mycket riktigt, i ett av alla relän som satt där tickade det var 10:e sekund. jag testade att dra loss det och det blev tyst! Det skulle tydligen vara till ac och bakre vindrutetorkare. Jag har inte någon ac och bakre torkaren har inte gått sen jag köpte bilen. Jag vet inte om det är till för något mer än dessa två funktioner? Är det någon fara att köra utan detta relä eller tycker ni jag ska köpa ett nytt och testa om det funkar utan tickandet?

// V40
Då är det väl relät till bakrutetorkaren, och knappen till den står på intervall. Så även om inte torkaren funkar sitter relät där och gör sitt jobb: skickar en puls var 10:e s...
Sätt tillbaka relät, och stäng av torkaren.
Det spelar ingen roll ifall jag slår av eller på vindrutetorkaren. Men jag har fått ordning på det nu iallafall. Eftersom min bakrutertorkare ej fungerade även innan detta problem så har jag helt enkelt tagit bort intervall-relät, eftersom det ändå inte gör någon nytta

// V40
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]