Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, hoppas någon klipsk har svar på mitt dilemma!

Har en V40 -96 som sedan i somras börjat läcka otroliga mängder bensin. Men det är bara ibland som det händer. Bränslefilter är bytt då detta troddes vara orsaken.
När bilen börjat läcka så har den stått ett par dagar och då slutat läcka. Vid något tillfälle har den fortfarande läckt efter att den stått någon dag.
Senast hann det rinna ur ca 30 liter(!) på några kilometer. Körde bilen med läckage i puttriga 20km/h till verkstad, där kollade dom men såg inte exakt vart för att det bokstavligen duschade ut bensin i trakten vid filtret, alltså just framför vänstra bakhjulet.
Bilen fick stå kvar för dom hade ju såklart ej tid, ett par dagar senare när dom rullade in bilen över gropen va det snustorrt såklart, inget läckage nånstans, han bände bland rören o va o provkörde men inget fel hittades.
Ringde en gammal mekarräv som trodde det va läck vid en anslutning/klämma till bränslefiltret. Att det var något temperatur relaterat trodde han. Ringde Rejmes, där hade dom inte hört talas om något liknande..

Någon som vart med om detta?
Dyrt/billigt att åtgärda?

Väldigt tacksam för alla tips!
Användarvisningsbild
av Nexus
Du har ingen avlyftningsventil på ledningen??? Vet att det sitter en sådan på min V70 och läcker den så kan jag tänka mig det pissar ganska bra.
Användarvisningsbild
av #27
Kan vara slangen mellan påfyllningsrör och tank som börjar bli dålig..
av mikedenim
Ingen aning om det sitter någon sådan där. Vad jag vet är att inga rör läcker så det lär ju vara i någon anslutning eller i någon "burk" i trakten framför vänster bakhjul på vägen till motorn och inte nånstans på returen

>> #27 borde det inte läcka konstant då?
Användarvisningsbild
av #27
mikedenim skrev:Ingen aning om det sitter någon sådan där. Vad jag vet är att inga rör läcker så det lär ju vara i någon anslutning eller i någon "burk" i trakten framför vänster bakhjul på vägen till motorn och inte nånstans på returen

>> #27 borde det inte läcka konstant då?
Den går in i mitten av tanken, så hälften rinner ut ungefär, fast den är på baksidan av tanken så de är kanske fel...
av mikedenim
Hmm ja man vet ju aldrig, men synligt så läcker det inte nära tanken utan några decimeter framför bakhjulet. Känns som det borde vara enkelt åtgärdat bara man kan sätta fingret på vad det är. Har ju ingen större lust att byta allt bara för att helgardera sig. Törs ju inte åka mer än fram och tillbaks till jobbet nu, och detta är vår "finbil".
av mikedenim
Kollat lite nogare nu, ingenting med bränslefiltret. Det lutar mer åt att det är från tanken någonstans iallafall. Kan en givare har fått spel i bensinpumpen? Eller kan det läcka från en koppling där. Någon som har koll på det elektriska?
Användarvisningsbild
av #27
Du kan se om de är tankarmaturen som läcker sitter under baksätet och där finns ett svart lock där har du den...
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]