Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan85
Hejsan!

Satt och skummläste lite i min Volvo S40, 1.6, 02 instruktionsbok.
Stötte på dethär:
"Bxxxxx-motorn har två lägen, "bränslesnål drift" och "Prestandadrift"."
D.v.s. När prestandadrift går igång så sprutas bränsle in när cylindern är på väg NER istället för UPP.
På det sättet får man mer in mer soppa och man får högre prestanda. (Med hjälp av Vakuum)

Som ni läste så har jag bara 1.6 motor i bilen ("min" motor fungerar också så).
Kan man inte aktiva bilens dator så man alltid kör på prestanda drift?
För vad jag har märkt är att prestandadriften enbart går igång när RPM-en är över 4000.

Ha´re!
av Robert63
Vet inget om det men antar att tanken är att ge bilen en extra knuff vid omkörningar. Gissar att den skulle gå för fett med "prestandadriften" ikopplad konstant.
av Stefan85
Robert63 skrev:men antar att tanken är att ge bilen en extra knuff vid omkörningar.
Ja, precis, det glömde jag skriva till. Prestanda driften går som sagt igång vid 4000+ och ska ge en liten knuff vid omkörning.
Robert63 skrev: Gissar att den skulle gå för fett med "prestandadriften" ikopplad konstant.
Hur menar du då? Att motorn skulle dricka upp mitt liv? Eller att det inte skulle vara bra för motorn?

ha´re!
av Robert63
Stefan85 skrev: Hur menar du då? Att motorn skulle dricka upp mitt liv? Eller att det inte skulle vara bra för motorn?

ha´re!
Om bilen konstant får mer soppa än vad som är avsett så gissar jag att den inte hinner förbränna den i de lägre varvtalsregistren.

Att bara skjuta in mer bensin är inte vägen till högre prestanda, det måste lira med så mycket mer. Men jag är ingen expert, kanske går det om man mappar om bilen och byter lite ditten och datten som exempelvis avgassystem och annat.

Funktionen heter "Double Lock" och aktiv[…]

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]