Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chip
Jag har en Volvo V40 - 2000.
Jag hör ett skrapande ljud som bara uppkommer när jag använder ECC:n. Det låter i ca 0,5-1 sekunder, och upkommer oftast när jag släpper på gasen, alternativt bromsar lätt. Har pratat med en mekaniker som aldrig hört ljudet förut, han gissade på något spjäll??!!

Tacksam för svar.
av rocky70
Hej,

Har samma problem som du beskriver, låter ju som att ett spjäll behöver smörjas. Irriterande ljud är det ... Ljudet försvinner om man stänger av ECC, Hoppas någon kan komma med en enkel lösning på detta.

Hälsningar / Richard
av Wolverine
Har exakt samma fel på min V40.

Kommer någon med en förklaring vore det jättebra!

Mvh

Tobbe
av McD1
Intressant har precis samma problem jag...

Speciellt uppkommer detta ljud då man kört ett tag (gärna varmt ute) och stannar typ vid ett rödljus... och efter ett tag kommer ett tjutande ljud som pågår i 1 - 1,5 sec. Stänger jag av Ecc:n så är det inte något missljud och detta ljud sker betyldigt mer sällan då det är kallt ute. Kommer nu i dagarna att ta med en "bandare" i bilen och spela in detta ljud och ta bilen till en AC firma i stockolm för att höra vad det är för något... och hur man får bort detta skit irriterande.

Hade bilen inne på 7.000 mila serverce nyss och hade detta uppe hos volvo men de sa bara att min ECC funkade bra och att det inte var någora problem!!!
av Viper
Har samma? problem på min V40.
Är som ett raspande/skrapande ljud..och jag håller med.. det är grymt störande. :(
av bakfickan
Måste ansluta mig till övriga, har märkt samma problem nu när det har blivit varmt.
Har själv en V40 1,8i -98
Vilka modeller har ni övriga, kan man se något samband på det??
Volvo borde kunna svara på vad det är som låter...
av Teemu
hade missljud ifrån våran V70 -01 på liknande sätt - fick kupéfläkten vutbytt och det blev tyst. Det var tydligen något lager i mitt fall som var dåligt och orsakade att fläktbladen kunde komma i obalans.

Vet dock inte om det kan vara något liknande på en V40
av Viper
bakfickan skrev:Måste ansluta mig till övriga, har märkt samma problem nu när det har blivit varmt.
Har själv en V40 1,8i -98
Vilka modeller har ni övriga, kan man se något samband på det??
Volvo borde kunna svara på vad det är som låter...
Jag har V40 2.0T -99:a
av Knasen
Hörs oljudet från fläkten eller motorrummet?
av McD1
Svårt att säga tror det låter lika jävligt överrallt.

Ok, jag var lite otydlig, på lågtrycks[…]

Xc60 MY23 synliga avgasrör?

IMG_0962.png

XC90 har inte elfällbara säten utan de t[…]

Montera dragkrok V90cc

Det var många år sedan som dragkrokar […]