Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pahlsson
Jag har en V40 Classic 2004 (2.0T) och jag tycker att motorfläkten går lite väl ofta. Om bilen är kall och jag startar fläkten efter någon minut, annars startar den mer eller mindre direkt. Motorn är inte varm i övrigt.
av Pahlsson
Verkligen ingen som har några ideer? :) Vad är det som styr om fläkten ska gå eller inte? Kan fläkten ta skada om den ex. går igång när man kör i 110.
av dreadlox
I min (V40 Trophy 2.0T -04) går också fläkten ganska mycket/startar direkt innan motorn är varm, osv. Jag tror att det är normalt. Tror att jag har läst något här bland inläggen att det kan vara AC'n som vill mäta lufttempen och drar igång fläkten direkt vid start...

Mvh
Användarvisningsbild
av Dimper
Viften går veldig ofte på min også dersom ac står på, både på varm og kald motor.
Användarvisningsbild
av vetten
Ja jag har märkt det just så är det på fruns bil eller "familjebilen" som vi säger här hemma, Ac:n slår till och från hela tiden men om den är av så blir det inga problem och det är väl där man märker det nu när det blir svalare ute, så om ni störs (S) stäng av AC:n så får ni både en snabbare bil eller inga problem med att den slår på och av, men ni måste stänga av AC:n annars funkar det inte.
av Pahlsson
Nu är jag mycket lugnare... Men vetten, på vilket sätt blir bilen snabbare om man stänger av AC:n? :)
Användarvisningsbild
av vetten
Jo om du stänger av AC:n så kommer ju inte heller kompressorn att gå utan stå still det är i princip bara remskivan som snurrar och en AC är inte så där lätt att dra runt hela tiden :???: därför blir bilen lite snabbare om AC:n är avstängd eftersom den stjäl energi och som en liten extra bonus så kommer den att dra lite mindre soppa också :lol:
av uffe_hudik
Hur mycket i hk gör det ? och i soppa förbrukning ?
Användarvisningsbild
av vetten
Inte riktigt säker men runt 5-10% grovt räknat
av Pahlsson
Kan det verkligen vara så... måste testa :)

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]