Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#123279
Hej,

Har ett stort problem. Mitt i allt började fläkten gå för fullt i bilen. Har en Volvo v40 T4 -03. Inga varningslampor lyser men fläkten går bara inte av. Direkt bilen startas så börjar fläkten gå för fullt. Man kan ta av automatluftkonditioneringen, sätta på den igen. Man kan också ställa in värmen. Det vill säga då jag vill ställa in hur hårt fläkten skall gå så går den för fullt oberoende vilken hastighet jag har den på. Ställer jag fläkten på hastigheten 0 så far automatluftkonditioneringslampan av men fläkten fortsätter för fullt.

Hos Volvo handlaren sade de att man troligen måste byta ut hela panelen och behöver bu hjälp med vad jag kan göra ifall jag kan göra något. Kan det stämma att hela panelen måste bytas ut?

Behöver tips, tack.
#123394
jaetski skrev:Hej,

Har ett stort problem. Mitt i allt började fläkten gå för fullt i bilen. Har en Volvo v40 T4 -03. Inga varningslampor lyser men fläkten går bara inte av. Direkt bilen startas så börjar fläkten gå för fullt. Man kan ta av automatluftkonditioneringen, sätta på den igen. Man kan också ställa in värmen. Det vill säga då jag vill ställa in hur hårt fläkten skall gå så går den för fullt oberoende vilken hastighet jag har den på. Ställer jag fläkten på hastigheten 0 så far automatluftkonditioneringslampan av men fläkten fortsätter för fullt.

Hos Volvo handlaren sade de att man troligen måste byta ut hela panelen och behöver bu hjälp med vad jag kan göra ifall jag kan göra något. Kan det stämma att hela panelen måste bytas ut?

Behöver tips, tack.
Jag tror att du har fel på transistorn..
Du kan se på den här länken för mer info.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &highlight
#129917
jaetski skrev:Hej,

Har ett stort problem. Mitt i allt började fläkten gå för fullt i bilen. Har en Volvo v40 T4 -03. Inga varningslampor lyser men fläkten går bara inte av. Direkt bilen startas så börjar fläkten gå för fullt. Man kan ta av automatluftkonditioneringen, sätta på den igen. Man kan också ställa in värmen. Det vill säga då jag vill ställa in hur hårt fläkten skall gå så går den för fullt oberoende vilken hastighet jag har den på. Ställer jag fläkten på hastigheten 0 så far automatluftkonditioneringslampan av men fläkten fortsätter för fullt.

Hos Volvo handlaren sade de att man troligen måste byta ut hela panelen och behöver bu hjälp med vad jag kan göra ifall jag kan göra något. Kan det stämma att hela panelen måste bytas ut?

Behöver tips, tack.

Hej! jag har själv en v40 2,0t 02 och fick idag samma problem som du beskriver,skulle vara jätte tacksam att höra vad som var problemet?
mvh/niklas.
Användarvisningsbild
av Tag_H
#130250
Transitor ?
Heter det inte resistor ? Motstånd.
De sitter under panelen (Handskfacket) olika motstånd som kopplas in beroende på vilket läge fläkten står på och styr hastigheten.
Användarvisningsbild
av #27
#130443
Resistor -2000
Transistor 2001-

enligt volvos info (:-)
av Pwent
#138649
Garanterat det felet, har lagat tre olika v40 med precis det symptomet och det felet.

Tror att det kallas för en spänningsregulator?

Funktionen heter "Double Lock" och aktiv[…]

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]