Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johfo
Hallojs!

SRS-lampan tändes på vår V40. Upptäcktes då vi kört ett par hundra meter.
När jag ställde bilen i förrgår är jag säker på att den inte lyste.
Jag har inte pillat nånstans, så den tändes helt oprovocerat.

Bilia har första lediga tid i slutet på augusti och säger i övrigt att hela SRS-systemet stängs ner när lampan tänds. Det känns ju sådär att åka runt utan kuddar och bältesförsträckare mm hela semestern...

Nån erfaren volvohjälte som har nåt tips om huruvida det kan vara nåt enkelt eller nåt som är värt/går att kolla själv utan tillgång till felsökningsinstrument etc?

Det är en V40 Classic 2.0T 2004
av Addekarlsson
Hur du än gör, så måste det anslutas till utrustning. Pilla med srs själv, om man inte vet vad man håller på med, det rekommenderar inte jag.
Lev med systemet utslaget, och låt dom som kan kika på det, så blir det rätt.

Felet kan vara allt från ett kabelbrott/glappkontakt till utslagen databox för srs.

Mvh/ Adde
av johfo
tänkte väl mest i banorna glappkontakt då...
Tittade under stolarna och konstaterade att alla kontakter satt i där och testade även att dra ur och sätta tillbaka dom (ifall det skulle vara oxid på nåt stift) och funderade närmast på om det fanns fler liknande kontakter man kan komma åt själv. Det kändes hyffsat ofarligt med avslagen tändning tyckte jag...
av anders79
Srs systemet blir inte inaktivt för att tändningen är avslagen.strömen måste brytas och sedan väntar man någon minut. På vissa bilar behöver man vänta upp till 24timmar (dock inte volvo)
Det spelar ingen roll om du hittar felet och åtgärdar det för bilen har redan lagrat felet och man måste släcka lampan med datorn iallafall..
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]