Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CtrlX
Har en 2.0T -00 som har fungerat utan några som helst problem fram tills nu. Mitt på motorvägen fick Kylmätaren fnatt och åkte upp till max. Då jag har haft problem med kylare på tidigare bilar (& jag hade 2 min kvar till min destination) körde jag det gamla vanliga tricket med att sätta full värme och fullt blås på ventilationen. När jag gjorde detta dök nålen till 0 på 1 sek för att sedan gå upp igen till normal värme. Så fort jag gasade gick mätaren upp till max igen..

Nåväl, framme dit jag skulle tänkte jag att jag kollar kylarvätska och oljan för att se om det är ngt som ser konstigt ut.
Kylarvätskan var helt ok, men olja var det ingen. Testade igen efter 2 timmar och det var helt torrt. Fyllde på olja och körde ca 10 min innan temperaturmätaren gick i topp igen för att efter 10 sek gå ner på normalt.
Därefter började "Fel i motorns elektroniska system"-lampan lysa.

Är det ngn annan som har haft detta problem?
Är det ngt allvarligt eller kan man köra i 2 veckor till eftersom den skall in på service då ändå?

/o
av Fidde82
Tjena!!

Har en s40 2.0t 00:a. Var med om samma sak förra hösten. Blev livrädd och stängde av motorn. Allt kylvatten var kvar i behållaren+all olja oxå!!

Bytte efter detta temgivare, och termostat när allt ändå var sönderplockat sen var det bara att åka igen!

Mvh/Fidde

Funktionen heter "Double Lock" och aktiv[…]

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]