Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jacobdeleur
Hej,

vet inte var jag skall börja felsöka....
bilen (V40 2.0T '98 ) beter sig märklig. Plötsligt, under vanlig fart minskar effekten och motorn börjar snurra långsammare. Fast jag gasar på går varvtalet ner och motorn stannar till slut.
Första gången detta hände luktade det bränt gummi.
Precis innan dess tände lambda lampan.
Bilen var svårstartad men fick igång den. Det smattrade till rejält och kunde inte köra fortare än 50km/t. Stannade igen och fick vänta länge tills motorn startade igen. Då orkade den kanske lite fortare....
Jag kom hem till sist :wink:

Lambda lampan har inte tänds hela tiden. Igår var det OK. Ändå stannade bilen med samma beteende. som tur precis innan en avfart.

Jag fick inte igång den så tänkte, kanske det är för lite bensin. Jag tömde min reservtank och bilen startade.

Nu när jag kör med full tank verkar det fungera OK.
Verkstaden kollade på eventuella felkoder men INGET dök upp!
inte ens lambda-felet.

Vad är detta? Luftmassemätaren? Tändningen? Bränslepumpen?
Svårgissat i alla fall för någon som inte kan vidare mycket om bilen.
Skulle uppskatta er inlägg oerhört mycket.

Jacob
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tät katalysator? Om "bikakan" har spruckit kan en bit lägga sig och stänga av mer eller mindre. Det blir ganska varmt när motorn får jobba med mottryck i avgasröret.
av martho
Har ungefär samma problem. Bilen började gå dåligt, (kändes som att den gick på 3 cylindrar) orkeslös, bensinförbrukning på 2.5 l/mil enl färddatorn, luktar bränt och bensin.

Helt plötsligt släppte det och bilen gick bra igen. Problemet dröjde ett tag men återkom med tätare o tätare mellanrum. Nu kan jag köra ca 1 mil sedan kommer problemen.

Vid ett tillfälle körde jag ca 2 mil när bilen gick dåligt och när jag stannade trodde jag bilen skulle brinna upp! Rök mkt kraftigt från under bilen, vid katten. Jag förstörde nog katten vid detta tillfälle......

Har haft ett läckage på avgassystemet (mellanljuddämparen) som nu är åtgärdat men bilen går inte bättre för det.

Kan det vara katten som är igensatt? Räcker det med att testa att rensa denna eller har lamdasonderna tagit för mkt stryk? Vad kan annars vara fel?
Användarvisningsbild
av vetten
Testa att koppla bort katten och kör en repa och funkar bilen då :shock: Katten, ja visst det låter "illa"!??? :twisted: utan dämpning men det får man ta, men!!! går den fortfarande dåligt INTE katten :shock: så DÅ är det bara att leta vidare och du vet att VI hjälper så GÄRNA till här :lol:

vetten
av martho
Testade precis att koppla bort katten. Bilen gick kass de första 3 min, sedan gick den bra i 5 min för att sedan gå kass hela vägen hem (f-n vad det låter....).

Tittade man i katten så var den bra från ena sidan men "bikakorna" hade gått sönder i andra änden.

Den pumpar helt klart in för mkt soppa då tändstiften är sotiga och färddatorn visar en förbrukning på ca 2.5L/mil.

Blir motståndet helt fel utan katt och den går därför dåligt. Finns det en andra lamdasond efter katten (hittar bara den före) som får fel värde när det inte kommer några avgaser där?

Vad kan jag testa nu? Tänkte ju lösa problemet i helgen......
av martho
Ingen som har någon bra idé?

Inga varningslampor har tänts och bilen är en V 40, 2.0 (utan turbo), -98.
av martho
Fortsätter att skriva till mig själv då.......

Har nu testat att koppla bort lamdasonden. Bilen gick mkt bra i ca 1 mil innan problemet kom tillbaks. Det känns som bilen går på 3 cylindrar och det luktar mycket bensin och den drar också otroligt mkt bensin (ca 2.5 l/mil).

Jag har väl bara en lamdasond på min bil (denna sitter före katten)?

Katten är rensad invändigt och man kunde tydligt se hur den hade smält ihop på sina ställen. Är ju inte så intresserad av att sätta tillbaks en ny katt innan problemet är löst.

Funderar nu på att sätta tillbaks den rensades katten för att se om motståndet från hela avgassystemet behövs för att bilen skall gå rent. Har inte så många andra uppslag att testa och hade behövt lite vägledning.

Börjar bli ngt frustrerande att jag inte kan hitta problemet. I och med att inga varningslampor tänts vet jag inte om det är lönt att läsa av felkoder. Var sitter OBD11 uttaget?
Användarvisningsbild
av vetten
Hej :) är det inte så att lambdasonden reglerar bränsle/luftblandningen om jag fattat rätt sökte lite på Wikipedia och NE och fick fram det här:

Wikipedia:

Lambdasond
Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
En lambdasond är vanligtvis placerad i en förbränningsmotors grenrör och känner av syrehalten i avgaserna. Även kallad syresensor.

Själva värdet lambda avser luft/bränsle-blandningen, viktmässigt. Eftersom den optimala luft/bränsle-blandningen varierar mellan olika bränslesorter är värdet normerat på så vis att 1,0 betyder optimal blandning. Ökas mängden luft i förhållande till bränslet (snålare blandning) är detta värde större än 1, för rikare blandning (mer bränsle) är värdet mindre än 1. Lambda sonden genererar själv en spänning mellan 0 och 1 volt i samband med den kemiska processen som uppstår mellan ädelmetallen i sonden och gaserna i avgaserna.

Lambda sonden är en viktig komponent i alla moderna bensinmotorer med elektronisk insprutning. Den exaktare bränsle-luft-blandning som lambda sonden bidrar till är en förutsättning för att katalysatorn ska kunna jobba effektivt.

NE:

lambdasond

lambdasond, givare i reglersystem på förbränningsmotor som möjliggör noggrann kontroll av bränsle-luftblandningens sammansättning för att uppnå bästa reningseffekt med avgaskatalysator. Lambda sonden ger en elektrisk utsignal som varierar med avgasernas syrehalt.

:shock: Vad jag kan fatta så behövs att lambda sonden är inkopplad, katalysatorn däremot har väl inget positivt för effekten mer än att den hjälper till att rena avgaserna men själ effekt. Har du testat att mäta upp lambdans värden det kan ju vara den som är sönder, detta är bara en ide som jag fick men kanske värd att testa du kan ju ha bränt sönder den när billen blev sådär varm :roll: kan ju även vara en viss risk att det blivit dålig kontakt någonstans på lambdakabeln.

vetten
av martho
Skadar ju aldrig att mäta upp lambdasonden. Vet du hur man mäter upp den och vilka värden det skall vara?
Användarvisningsbild
av Sparkz
på en sond med fyra kablar är det:
*Förvärming, två kablar, ofta samma färg, vita är vanligt. Förvärmningsmotståndet i sonden ska vara 2-5 Ohm kall och 10-15 Ohm varm. (ungefärliga siffror, men felet brukar vara avbrott, kOhm och uppåt.) Det ska finnas 12v-matning i bilens kontaktstycke när tändningen är på.

*Signaljord, den fattas på en sond med tre kablar. Lågt motstånd mätt mot jord i bilens kontakt.

*Signal. Talar om för styrenheten om motorn är fet eller mager. Eftersom processen [sonden säger fet ---> styrenheten magrar ut ---> "magrare" avgaser kommer ner till sonden] tar lite tid kommer lambdavärdet att pendla runt 1,0. Att signalen pendlar är alltså bevis på att lambdaregleringen fungerar. När du mäter ska den alltså hoppa mellan 0,2-0,8V. Och då måste den vara inkopplad, så är det ett tätat kontaktstycke får man sticka in en knappnål för att komma åt.
Motorn ska vara varmkörd.
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]