- tor 10 maj 2007, 00:49
Hej,
vet inte var jag skall börja felsöka....
bilen (V40 2.0T '98 ) beter sig märklig. Plötsligt, under vanlig fart minskar effekten och motorn börjar snurra långsammare. Fast jag gasar på går varvtalet ner och motorn stannar till slut.
Första gången detta hände luktade det bränt gummi.
Precis innan dess tände lambda lampan.
Bilen var svårstartad men fick igång den. Det smattrade till rejält och kunde inte köra fortare än 50km/t. Stannade igen och fick vänta länge tills motorn startade igen. Då orkade den kanske lite fortare....
Jag kom hem till sist
Lambda lampan har inte tänds hela tiden. Igår var det OK. Ändå stannade bilen med samma beteende. som tur precis innan en avfart.
Jag fick inte igång den så tänkte, kanske det är för lite bensin. Jag tömde min reservtank och bilen startade.
Nu när jag kör med full tank verkar det fungera OK.
Verkstaden kollade på eventuella felkoder men INGET dök upp!
inte ens lambda-felet.
Vad är detta? Luftmassemätaren? Tändningen? Bränslepumpen?
Svårgissat i alla fall för någon som inte kan vidare mycket om bilen.
Skulle uppskatta er inlägg oerhört mycket.
Jacob
vet inte var jag skall börja felsöka....
bilen (V40 2.0T '98 ) beter sig märklig. Plötsligt, under vanlig fart minskar effekten och motorn börjar snurra långsammare. Fast jag gasar på går varvtalet ner och motorn stannar till slut.
Första gången detta hände luktade det bränt gummi.
Precis innan dess tände lambda lampan.
Bilen var svårstartad men fick igång den. Det smattrade till rejält och kunde inte köra fortare än 50km/t. Stannade igen och fick vänta länge tills motorn startade igen. Då orkade den kanske lite fortare....
Jag kom hem till sist

Lambda lampan har inte tänds hela tiden. Igår var det OK. Ändå stannade bilen med samma beteende. som tur precis innan en avfart.
Jag fick inte igång den så tänkte, kanske det är för lite bensin. Jag tömde min reservtank och bilen startade.
Nu när jag kör med full tank verkar det fungera OK.
Verkstaden kollade på eventuella felkoder men INGET dök upp!
inte ens lambda-felet.
Vad är detta? Luftmassemätaren? Tändningen? Bränslepumpen?
Svårgissat i alla fall för någon som inte kan vidare mycket om bilen.
Skulle uppskatta er inlägg oerhört mycket.
Jacob