Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perfect_reason
Tjoho!

Har ett konstigt missljud som jag fått konstaterat är turbo:n. Hade bilen inne på Volvo för att kolla upp vad det kunde vara. Det är inget fel på turbon i övrigt, den laddar som den ska och allt verkar vara frid och fröjd. Bortsett från att något lager verkar vara dåligt så att den ger ifrån sig något typ av missljud vid låga varv och framförallt när du släpper gasen, och turbon varvar ner.

Och då kommer frågan! =) Lönar det sig att plocka ur turbon och få den fixad/renoverad eller är det bättre och köpa en ny på en gång? Någon synpunkt?

MVH//Micke
S40 2,0T -99 :twisted:
av varri
Det är inte ett lager som är trasigt. Har exakt samma fel på min bil, V40 2,0T -98.

Felet wastegate staget. Och som din volvo-verkstad redan har påpekat, det är inget fel på varken turbo eller wastegate. Utan det är staget/röret till wastegate som glappar, som ger ett tickande/vibrerande ljud som många verkar tro är en ventil som ger dom ljudet.

Men det är alltså staget till wastegaten, mitt ljud uppkommer på låga varv 1-2t varv ibland vid 3t varv (dock ytterst sällan), på tomgång kan jag höra det ibland och vid motorbroms.

Det du behöver göra är att byta turbo för att få bort ljudet, det var iaf vad bilia sa till mig.
av perfect_reason
Det låter billigt =) Jag kan iofs få tag på en hyffsat skysst beggad för 2 lappar, men frågan är om det är värt det!? Du vet inte om det påverkar prestandan på något vis?

//M
av varri
På min bil påverkade det inte prestandan något. Får man tag i en ny turbo billigt, då så. Men en som gått långt kanske får samma problem med en gång om det inte är en nyare sort som blivit förbättrad.
När jag byter turbo, då blir det en fulltryckare.
av perfect_reason
Nja, den är ju inte sproilans, men har suttit på en -03 som gått 8500 mil, tydligen så ska dom nya passa rakt på, även fast det är en FASII. Vi får se, ska man göra av med pengar, kan man ju lika gärna lägga dom på bilen 8)

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]