Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robert63
Kör en v40 2.0t -00 och tankar till 99% på Shell, antingen 95 eller v-power. Aldrig några problem med den soppan.

Men ibland är omständigheterna sådana att jag måste tanka på Jet, Preem eller någon annan lågprisstation och det slår aldrig fel - bilen går som en potta skit med den bensinen.

Är det bara jag som upptäckt detta fenomen?

Vad är det för skit de har i tankarna dessa stationer?
av Swedhawk
Hej
Jag tankar uteslutande på Jet med min 2.0 T och jag har inga problem alls! Bilen går som ett spjut!

Mvh

Swedahwk
Användarvisningsbild
av vetten
All bensin utom V-power är väl samma sort eftersom bensinbolagen ofta köper av varandra eller så kommer den från samma raffinaderi

vetten
av Robert63
Swedhawk skrev:Hej
Jag tankar uteslutande på Jet med min 2.0 T och jag har inga problem alls! Bilen går som ett spjut!

Mvh

Swedahwk
Kan det vara så att bilens elektronik ställer in sig själv?
vetten skrev:All bensin utom V-power är väl samma sort eftersom bensinbolagen ofta köper av varandra eller så kommer den från samma raffinaderi

vetten
Inte en chans, jag märker grym skillnad mellan de olika mackarna. Har hört att exempelvis Bilisten har högre halt etanol i sin blandning, vet iofs inte om det är sant men hur som helst går bilen skit på Bilistens bensin.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
Robert63 skrev:Kör en v40 2.0t -00 och tankar till 99% på Shell, antingen 95 eller v-power. Aldrig några problem med den soppan.

Men ibland är omständigheterna sådana att jag måste tanka på Jet, Preem eller någon annan lågprisstation och det slår aldrig fel - bilen går som en potta skit med den bensinen.

Är det bara jag som upptäckt detta fenomen?
Enda skillnaden jag har märkt är efter att ha kört nästan uteslutande på 95-oktanig bensin sen jag köpte min V40, och sen provat den 100-oktaniga i Tyskland (Shells), så gick bilen som ett skållat troll. I Sverige är det ingen skillnad på bensinen (i märkbar prestanda) i princip oberoende av oktantal i mitt tycke.

Jag tankar på Preem, Statoil, Shell och OKQ8.

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]