Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baloo82
Hallå alla.
Har ett par frågor som jag skulle vara mycket tacksam om nån kunde hjälpa mig med.
Upptäckte av misstag att när jag hade 4:ans växel i så råkade jag slå ur växlen till friläge utan problem......var ju då tvungen att prova om det gick lika lätt på dom andra växlarna....och det gjorde det. ska det vara så??? :roll:
En annan fråga. Urtrampningslagret?? Är det ett jäkla dyrt jobb o be en verkstad o kolla hur det står till med det?? Knackar rätt bra när jag står stilla o har kopplingen uppe. Nån som vet vad som händer när det lägger av helt?? Åker hela skiten sönder då?? :oops: eller akn det hålla en massa mil till??
Ska köra till finland i juni o tänkte om man kanske skulle lagt pengar på att fixa det så där inte händer något olustigt på vägen....eller kan jag spara o lägga på öl istället? :wink:
Skulle vara mycket tacksam om nån kunde hjälpa mig.
Ha en trevlig helg.
Mvh Björn.
Ps. har en s40 2,0T -99 som har gått 9300mil Ds.
av Baloo82
INgen som har någon ide?? är det så avancerat??
av storbäcken
Jag tror att på nästan alla bilar kan man styra ur växlarna i farten..
missljud när man trampar ner kopplingen(frikopplar)= urtrampningslager.
missljud med koppling uppe och växel i neutral = troligen lager i växellådan.
av Baloo82
storbäcken skrev:Jag tror att på nästan alla bilar kan man styra ur växlarna i farten..
missljud när man trampar ner kopplingen(frikopplar)= urtrampningslager.
missljud med koppling uppe och växel i neutral = troligen lager i växellådan.
Ok......
Är inte så hemma på att mecka bil, men hur pass allvarligt är det?? kan det rasa närsomhelst?? O vad händer om lagret i växellådan går?? KOstar det en förmågenhet att fixa??
Tack så hemskt mycket så länge......Uppsakattar verkligen all hjälp jag kan få.
Kan ju samtidigt då konstatera att det är lager i växellådan som spökar :D
av Baloo82
Bör detta åtgärdas innan finlandsresan??? Nån som har ett hum om vad det kostar???
Tacksam för snabbt svar.
Mvh. Björn
av unox
Baloo82 skrev:Bör detta åtgärdas innan finlandsresan??? Nån som har ett hum om vad det kostar???
Tacksam för snabbt svar.
Mvh. Björn
Min låda har rasslat när jag har kopplingen uppsläppt i flera år. Tror det är helt normalt iallafall inget allvarligt. Far du till finland o köp öl istället för att oroa dig om bilen. 8)
av Baloo82
unox skrev:
Baloo82 skrev:Bör detta åtgärdas innan finlandsresan??? Nån som har ett hum om vad det kostar???
Tacksam för snabbt svar.
Mvh. Björn
Min låda har rasslat när jag har kopplingen uppsläppt i flera år. Tror det är helt normalt iallafall inget allvarligt. Far du till finland o köp öl istället för att oroa dig om bilen. 8)
Tack ska du ha!! :D
Det var precis det svaret jag ville ha ;) ska bli fint o dricka öl o korskenkorva :)

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]