Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sebbelito
Varje gång jag kört bilen och tar på karossen (när jag öppnar dörren) får jag obehagliga stötar... vad beror detta på? Något som inte är jordat ordentligt? När jag tvättade bilen var jag och gjorde rent med en lätt fuktad trasa i motorutrymmet..har jag kommit åt något jag inte borde?
av S40T4
Nej, det blir nog statisk elektrisitet när du sitter i stolen och "gnider" dig och går in och ut ur bilen. När du sen tar i bilen så blir det en elektrisk urladning.
Prova med några kläder av annat material om du tycker att det är obehagligt.
av sebbelito
S40T4 skrev:Nej, det blir nog statisk elektrisitet när du sitter i stolen och "gnider" dig och går in och ut ur bilen. När du sen tar i bilen så blir det en elektrisk urladning.
Prova med några kläder av annat material om du tycker att det är obehagligt.
Nej, det finns ingen chans att det är kläderna då detta är ett fenomen som uppstått ur tomma intet. Det spelar ingen roll vilket plagg jag har på mig... karossen blir statisk laddad av någon anledning...
av perdanne
Jag brukar oxå få stötar men jag tar i karossen innan jag sätter ner foten i marken så verkar det hjälpa för mig
av moZZe
S40T4 kanske du har bytt skor. Mindre resistans i skorna.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
sebbelito skrev:Varje gång jag kört bilen och tar på karossen (när jag öppnar dörren) får jag obehagliga stötar... vad beror detta på? Något som inte är jordat ordentligt? När jag tvättade bilen var jag och gjorde rent med en lätt fuktad trasa i motorutrymmet..har jag kommit åt något jag inte borde?
Jag får det också, ganska kraftiga också. En gång såg jag en blå båge slå mellan mig och handtaget...

Fick mindre av stötarna i fadrens 240 jag ärvde. Blev värre i S/V40:an som hade/har halvläderklädsel.

I vilket fall, beror det på kläderna och materialet i stolen; du gnider mot stolen medan du kör och blir statiskt laddad. Värst på vinterhalvåret, blir bättre sen under vår/sommar, då luftfuktigheten är högre. Lev med det eller ta av galonstället. ;-)

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]