Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lindeborg
Hej!

Lustig sak inträffade på bilen, antennen ramlade plötsligt av bilen..

Som tur är har jag antennen, i vad jag kan se, helt skick och motorn tycks fungera som den ska. Min fråga är ju då hur pass klurigt det kan vara att åtgärda detta problem samt förhindra att det händer igen?

Har gjort rent antennen grundligt och skall till att smörjas. Är det mkt problem att få lös antennmotorn och fräscha till den också?

Öh, tilläggsfråga. Ska slänga på ett drag i helgen och tänkte passa på att slänga på något i rostskyddsväg på balken baktill, som enligt besiktningsmannen i somras, håller på att rosta bort.. Förslag på produkt/åtgärd?

Tack på förhand!

S40 2.0T -01
Senast redigerad av 1 Lindeborg, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Du får nog skaffa ett nytt spröt, jag tror dom går att köpa lösa. Det du har nu har väl separerat, sitter det inte en del kvar nere i röret?

/Martin
av Lindeborg
Delen av antennen jag har består av fyra delar. Och jag tror faktiskt att spröt är helt. Är somom antennen liksom ploppade ur sitt fäste på något sätt.. Plus att själva 'kugghjulsbandet' sitter på..

Så, som sagt.. är somom antennen kärvade ihop lite och motorn pressade ur antennen ur fästet.. Om jag nu inte ljuger dig upp i ansiktet, är det möjligt att på något smidigt sätt åter igen fästa den i 'röret'?

Kanske har du inte pillrat med exakt detta tidigare utan bara tänkte logiskt ;)

Tack, hur som helst
Senast redigerad av 1 Lindeborg, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har haft isär och försökt laga precis en sådan tidigare. Då hade den nedersta röret separerat från resten, det gick inte att få ordning på.

Men om allt är helt så bör du kunna trycka ner kuggbanan och slå av tändningen så bör den mata in antennen igen. Men jag tror faktiskt att den kommer lossna igen om den gjort det en gång.

/Martin
av deadmeat
MartinS skrev:Jag har haft isär och försökt laga precis en sådan tidigare. Då hade den nedersta röret separerat från resten, det gick inte att få ordning på.

Men om allt är helt så bör du kunna trycka ner kuggbanan och slå av tändningen så bör den mata in antennen igen. Men jag tror faktiskt att den kommer lossna igen om den gjort det en gång.

/Martin
Om man vill koppla ur motorn, så att antennen är uppe hela tiden, vilken kabel ska man kapa?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Bara att koppla ur kontaktstycket vid motorn. Annars finns sprötet att köpa, inkl mutter. Då borde det stanna kvar...
Som sagt, det är bara att mata ner och stänga av tändningen. Kuggarna ska vändas bakåt.
av deadmeat
Sparkz skrev:Bara att koppla ur kontaktstycket vid motorn. Annars finns sprötet att köpa, inkl mutter. Då borde det stanna kvar...
Som sagt, det är bara att mata ner och stänga av tändningen. Kuggarna ska vändas bakåt.

Ja lysande, nu har jag inhandlat spöt till en billig penning, men hur får jag ur den gamla antenn? Skruvar jag upp muttern så sitter juh antenn fast, mystiskt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Din antenn fungerar inte menar du? (åker inte upp?) Isf hjälper det knappast att byta spröt. Har den bara fastnat nere får man väl försöka pilla upp den. Kanske lättast att ta loss alltihop från bilen och ta loss kåpan över motorn där kuggbandet rullas upp.
av deadmeat
Sparkz skrev:Din antenn fungerar inte menar du? (åker inte upp?) Isf hjälper det knappast att byta spröt. Har den bara fastnat nere får man väl försöka pilla upp den. Kanske lättast att ta loss alltihop från bilen och ta loss kåpan över motorn där kuggbandet rullas upp.
Grejen är den att antennen är uppe och går intre ner, det spelar ingen roll om jag använder våld mot den när jag slår av tänningen. Men det är nog som du säger, det är säkert lättare att plocka bort skiten innifrån och montera ihop det.

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]