Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V40RMannen
Bilen står i varmgaraget då och på morgonen (nästan varje dag) när jag ska starta bilen så går den inte igång på en gång efter kanske 5-7sekunders vridande(håller i tändningen) på nyckeln. Sen då jag kört lite så stänger jag av bilen. Starta igen då tar det kanske 1- 1.5sekunder så går bilen (normalt). Har varit och testat batteriet och konditionen är bra. Finns det några saker man kan kolla? Vad är det som spökar? :(
av rubbe
Hade samma problem på min V40 T4 `01. 16900mil, Bytte mina tändstift och det avhjälpte problemet. Var ändå dax o byta dem nu vid 17000mil då bytesintervallen är. Är inte säkert att det är ditt problem men kanske kan vara värt o prova om du inte bytt nyligen?

Lycka till! Hälsn. Rubbe
Användarvisningsbild
av V40RMannen
Köpte dom nya i sommras och det är platina stift kanske åkt 1200-1300 mil med dom. Vet inte hur ofta man byter sånna stift eller hur länge dom håller måttet :) Fukt någostans? alla tips och råd är värdefulla för mig. :)
av Suomi v40t
har samma problem har precis bytt stift men ej hjälpt,tänkte om det kunde vara nåt med soppa tillförseln, det händer ibland och spelar ingen roll om kall eller varm motor. bensin pumpen som inte funkar riktigt kanske ? :roll: eller nåt på tänd sidan.
Användarvisningsbild
av V40RMannen
hur ofta byter man bränslefiltret? har ingen aning när det senast byttes...kanske kolla det? :???:
av S40T4
Kolla om det är bränsletrycksregulatorn. Låt tändningen stå på typ 3 sekundet innan du startar bilen. Då får du upp et bränsletryck. Om den startar direkt då så är det bränsletrycksregulatorn som är trasig.
Användarvisningsbild
av V40RMannen
låter kuligt dyrt? på vilket sätt kan den vara trasig? :( vart sitter den?
av Suomi v40t
om det är fel på regulatorn kan det ha sammband med att bilen rycker vid låga varvtal eller stannar helt? menar jag hade ju det problemet förut och fick det överstökat de var nåt me regulatorn eller nån slang till den sa dom, dom va lite hemliga gick på garantin va inne 2 gånger för samma fel. men nu alltså så att den inte startar alltid tänkte om det hade nåt me det att göra igen :oops:
av Olddirty
Min är likadan.. Får tugga ibland men inte ofta.. Min farsa hade en 98;. från ny till 2002 den var likadan.. Det ska vara så!! :wink:
av S40T4
Den läcker i regulatorn så den tappar trycket när bilen står. En regulator går på typ 500-600kr. skulle jag tippa på... Den sitter på undersidan av spridarbryggan, beroende på motor och årsmodell.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]