Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Super40
ja hur lossar jag ratten och hur gör jag för att undvika att få airbagen på framtänderna? ska byta ratt men vill inte ha nån explotion. nån som VET? :?:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ställ hjulen och ratten rakt.
Batteripol av.
Bomben... Förlåt, airbagen sitter med två torx snett bakifrån. Lossa kabeln (dra rakt ut, bänd inte med nånting under kontakten)
Lägg bagen åt sidan med framsidan upp.
Lossa skruven i mitten men ta inte bort ratten än.
Lås kontaktrullen med skruven som sitter instucken i ett hål i "skummet" i ratten. Skruven ska i ett hål i den synliga delen av kontaktrullen, klockan 1-2 nånting.
Nu kan du lyfta av ratten och trä ut kabeln.

Jag tycker det är lättare att inte låsa rullen, utan hålla ordning på den för hand. Det är så lätt att bryta sönder plasten om man skulle råka röra ratten lite när låsskruven är i.
Rullen har bara tre varv åt varje håll, sen går den sönder. Det är därför man måste se till att den inte vrider sig när ratten är loss.
Skulle du tappa bort dig är det bara att vrida rullen försiktigt till stopp, och sen tre varv tillbaka.

Montering sker i omvänd ordning :P
av Super40
både plus och minus polen? i övrigt tror jag att jag fattar
Användarvisningsbild
av #27
Minus polen..
av Super40
okej tack. och nu förhoppningsvis sista frågan. den gröna pluppen som sitter mitt på baksidan av tutan/airbagen e de den som jag ska dra rakt ut eller e de nån annan sladd?
Användarvisningsbild
av #27
Super40 skrev:okej tack. och nu förhoppningsvis sista frågan. den gröna pluppen som sitter mitt på baksidan av tutan/airbagen e de den som jag ska dra rakt ut eller e de nån annan sladd?
Ja dra den rakt ut..
av Super40
pinsamt att jag behöver fråga ytterligare en sak. men den gula ringen antar jag är kontaktrullen. från den sticker det ut 2 smala piggar och en kraftigare, vilket inte passar bra alls me navet jag blev garanterad skulle passa.. kan man göra nåt åt piggarna eller måste jag jag vänta på ett nytt nav? :shock:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vad är det för ratt du ska sätta dit? Jag gillar inte tanken på att bygga om för att få saker att passa när det gäller SRS-systemet...
av Super40
en sportratt utan krockkudde. dumt kanske, men jag tar risken, kan jag ta bort piggarna som e ivägen för navet?
Användarvisningsbild
av #27
Jag skulle inte klippt av piggarna prata med den du har köpt navet av så att du får rätt prylar srs är inte att leka med..

Den som löser livslängdsproblemet med Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]