Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V40RMannen
V40-98 T4

När jag är ute å kör långa som korta sträckor, varmt som kallt. Så försvinner laddtrycket ibland presic som om någon ond demon klämmer ihop en slang under huven å sen släpper den efter några sekund. Det brukar hjälpa att bara släppa gasen och gasa igen som får jag fullt laddtryck. Finns det någon/några slangar som har med laddtrycket att göra eller som sköter lufter till turbon/wastegate:n som är dålig, hål i eller bara tätar till sig ibland som jag kan kolla/byta? Några värdefulla tips? :???:
av S40T4
Börja med att kolla magnetventilen och slangarna till den.
Användarvisningsbild
av V40RMannen
Ringde Volvo om ventilen och han sa att visst det kunde vara den men han ville att jag skulle komma in på felsökning med datorn eftersom jag hade fått lampan för motorstyrningen att lysa. Men den slocknar då jag startat om bilen. Och det händer sällan att den börjar lysa med. :???:
Inte helt säkert att felkoden sparas heller sa han.
Användarvisningsbild
av Mattias Andersson
kan vara styrboxen som är kass 98 är första årsmod av t4 och 2.0t de hadde problem som yttrar sig precis som du beskriver det
Användarvisningsbild
av Jonas Grahn
slangar till magnetventilen är "blå sitter på slangen mellan LMM å turbo" känner av vaccumet eller atmosfärstrycket?? sen den röda den känner av hur mycket den laddar efter turbo, den gula styr wg-armen som öppnar å släpper förbi avgaser vilket går att spänna men ej är att rekomendera när laddtrycket kan stiga massor, har testat haha..
Har nästan samma problem förutom att min tappar ork men har fullt laddtyck, ;(
Användarvisningsbild
av V40RMannen
Jonas Grahn skrev:slangar till magnetventilen är "blå sitter på slangen mellan LMM å turbo" känner av vaccumet eller atmosfärstrycket?? sen den röda den känner av hur mycket den laddar efter turbo, den gula styr wg-armen som öppnar å släpper förbi avgaser vilket går att spänna men ej är att rekomendera när laddtrycket kan stiga massor, har testat haha..
Har nästan samma problem förutom att min tappar ork men har fullt laddtyck, ;(
Tappar ork gör min med känns det som iallafall...vet inte om laddtrycket är fullt för jag har ingen mätare att kolla det. :)
Ska prova att byta magnetventilen få se om det löse sig! :)
Användarvisningsbild
av Jonas Grahn
Okej, du skulle skaffat dig en mätare kostar ca 250kr, för då vet du ju om själva laddtycket försvinner, de känns som att man tappar ladd på min men mätaren visar ju tryck, jag lättar då på gasen så att laddtycket sjunker å sen börjar den dra igen, det är ganska skumt, trode de var magnetventilen min som spökade men de var de nog inte å en ny kostar 480kr eller nå sånt så, onödigt att byta om de inte är den..
Användarvisningsbild
av V40RMannen
Visst, jag har haft planer på att skaffa mig en laddtrycksmätare. men jag ska göra en lite deal med volvo här att få lämna tillbaka magnetventilen om det inte vart bättre. Det var verkstadsgubben själv som sa att jag skulle prata med reservdelsavdelningen om detta få se då. Det skulle inte vara helt omöjligt :D
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]