Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mt
Hej!
Min mamma besiktade min bil igår.
På kvällen fick jag protokollet och där står det:
Bra att veta:
Fjädersäte, fram höger, undre, rostangrepp.
Jag frågar mamma om dom sa nåt om detta, jo det hade dom gjort. Jag skulle olja in det för att stoppa rostangreppet.
Nu undrar jag alltså, var sitter under fjädersäte?? vilken olja ska jag använda? vanlig smörjolja??
Tack på förhand
//Markus
av Addekarlsson
Fjädersätet är den tallrik fjädern står i på fjäderbenet.

Jag hade dock inte använt olja, utan gjort nått åt saken så att säga. Alltså, borstat rent och sen lagt på rostskydd och hård färg typ hammarlack eller liknande, som tål tuff hantering.
Bara lägga på olja kommer inte stoppa rostangreppet, bara förskjuta det lite, medans en ordentlig genomgång av tallriken faktiskt näst intill kan stoppa rosten.

Så här hade jag gjort som snikvariant. Jag är lite petig med mina bilar, så jag hade bytt rakt av och monterat nytt istället. :lol:

Mvh/ Adde
av mt
ok, tack för hjälpen.
Är det en dyr del? Eftersom att jag själv inte kan nåt om bilar så blir jag nog tvungen att lämna in den på verkstad. är det nåt som är jättedyrt??
Användarvisningsbild
av #27
Addekarlsson skrev:Fjädersätet är den tallrik fjädern står i på fjäderbenet.

Jag hade dock inte använt olja, utan gjort nått åt saken så att säga. Alltså, borstat rent och sen lagt på rostskydd och hård färg typ hammarlack eller liknande, som tål tuff hantering.
Bara lägga på olja kommer inte stoppa rostangreppet, bara förskjuta det lite, medans en ordentlig genomgång av tallriken faktiskt näst intill kan stoppa rosten.

Så här hade jag gjort som snikvariant. Jag är lite petig med mina bilar, så jag hade bytt rakt av och monterat nytt istället. :lol:

Mvh/ Adde

Men dedär fixar du själv inga problem bara att göra rent och måla lite..
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]