Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av moZZe
Har en V40 2.0T utan motorvärmare. På mårgonen när jag for till jobbet var det -20 grader och jag börjar tycka lite synd om bilen som måste starta i så kallt väder. I handboken står det inget om motorvärmare vad jag kan komma ihåg så jag tänkte att kanske det går lika bra utan. Vad är er uppfattning om saken? Motorvärmare, ett måste eller något onödigt?
Användarvisningsbild
av Scania
Motorvärmare lär ju skona motorn och spara soppa. Kombinera med kupévärmare så blir det dessutom isfritt på rutorna och behaglig värme för dig direkt när du sätter dig i bilen på morgonen.

Skulle inte vilja vara utan motorvärmare/kupévärmare trots att jag bor i södra sverige...
Användarvisningsbild
av #27
De är de bästa jag köpt tror jag nu på vintern iallafall..
Användarvisningsbild
av Mattias Andersson
bara att rekomendera är ju inte så mkt pengar det handlar om.
inte så svårt att montera heller om du har lite mekvana.
den skruvas utanpå blocket färdig gjängade hål bara att bulte dit den. man får igen det varje morgon till jobbet när du sätter dig i en varm och isfri bil som bara drar hälften så mkt soppa mot att inte ha motor och kupevärmare. så slipper du att störa dig på immig framruta oxå men noll sikt
av moZZe
Tackar för svaren. Det som jag mäst funderar på är hur bra motorn klarar av kölden. Den har ett väldigt fult ljud genast efter att man startat den. Samtidigt som den varvar upp ca 2 sekunder har den ett fult ljud. Vet inte hur jag skall förklara ljudet. Det är bara när det är under -15. Man hoppar värligen till när man startar. Det är ett grovt skrålande ljud.
Vilken typ av motorvärmare rekomenderas. Har förstått att det finns minst 3 olika, en som fungerar med strålningsvärme, en som sitter i motorblocket, och en som värmer kylvattnet.
Användarvisningsbild
av #27
Kan de vara startmotorn som skriker till??

Om jag ska rekomendera en värmare så är de volvo original bra passform bra monteringsanvisning så monterar du en kupékontakt samtidigt så att du får varmt i bilen..
av Djinn
Väcker en gammal tråd istället för att göra en ny.
Funderar på värmare till min S40 2.0T -98, men vet inte om jag skall ta elektrisk motorvärmare + kupekontakt eller bränsledriven värmare med tidur.
Elvärmaren verkar ju inte vara några större problem att montera enligt tidigare inlägg.
Någon som har monterat bränslevärmaren och kan säga om man skall göra det själv eller om det är läge att betala för det hos Bilia?

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]