Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det någon som vet var man ska ta styrsignalen till reläet för att slå på extraljusen?
Jag vill inte ta signal från kabeln som sitter på H4 lampan, utan vill komma åt signalen från reläet till helljuset. Finns det någon kopplingspunkt på kabelstammen likande den på v70? Ett alternativ är ju att göra nån fulkoppling direkt på reläet i kopplingsdosan men det blir inte så snyggt.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
Jaha, inte mycket aktivitet på denna tråd. Eftersom det inte verkar finnas någon som vet svaret så fick jag helt enkelt stjäla signal från lampkontakten. Jag frågade även i verkstaden hos den lokale volvohandlaren(Bil&Traktor Luleå) men dom visste inte ens om att det var minusstyrt...

Givetvis ville jag ha så få extrakablar som möjligt och tänkte i min enfald att om jag endast stjäl signal från minus på helljus till 85 på reläet och sedan kopplar 86 till pluspolen så borde ju allt vara frid och fröjd. Det fungerar kanonbra tills man virder av tändningen. Då jordar nämligen minus på helljus och extraljusen tänds. Enda sättet tycks vara att ta signalen till både 85 och 86 från helljuskontakten.
Nu fungerar det i.a.f
av Boden
Jag har volos orginalkabelsats. Där har de tagit styrsignalen från en elbox som sitter under ratten vid dörrstolpen.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
OK, någon sådan sats fanns dock inte till s40 -97(enl. B&T). Den kanske endast finns för s/v40 med separat reflektor för hel resp. halvljus?

Till min v70 har jag just en sådan komplett originalsats och det var väldigt smidigt.
av christer.d
från kalla norrbotten - 33grader den här kopplingen fungerade till min v40.
----------------------------------
koppla extra ljus med dubbla relä

Jorden till lampan kan du absolut dra direkt i jord i karossen.

På reläet her du ju 4 st anlutningar

87= Ström till ljusen
85= Jord
86= Manöverström till reläet (från bilens helljus)
30= Ström från batteriet

Då du ska ha 2 relän byglar du alla kablar du sätter på relä 1 till
relä 2 UTOM anslutning 30 och 87 då.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
När jag kopplade på detta sätt så gick extraljusen igång när jag hade tändningen på och slog på parkeringsljus. Har du dubbelreflektor? Jag har nämligen en reflektor och H4 lampa...
av christer.d
jag har enkel reflektor h4
på min fungerar det då bra
kan de ha med årsmodell att göra min är en års 2000?
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]