Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av solve75
Hej
Hur spänner jag handbromsen på min v40 -01?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det gör du inte.
Du tar isär och smörjar upp bromsarna bak och ser till så att allt går lätt, sen sköter självjusteringen resten.
av azzo
Jag skruvade bort plasten runt handbromsen, sen var det bara att spänna den. Tror det var en 10 nyckel. Fungerara perfekt nu.
av v50danne
smörj upp armen på oken bak, den brukar fastna om man inte andvänder handbromsen regelbundet
av solve75
Nu har jag smort alla delar och bytt klossar nu tar den ännu sämre.
Kan det bero på att mina skivor är slitna?
av v50danne
om bromsarna tar och inte handbromsen e det inget fel på skivorna, då ligger nog felet i oket
av solve75
Okej då får jag kolla i morgon igen

Tack
Användarvisningsbild
av V40RMannen
Angående handbroms så är min handbroms lite mysko....V40 -98.
Bytte klossar i sommras och skadade dammasken som nu i dagarna vart bytt...för kolven den kärvade. :wink:(mitt fel) Den bromsar upp bilen jättefint med alla fyra hjulen via fotbromsen men handbromsen tar den ojämnt som bara den...den låser upp höger hjulet mycke bättre än vänstra...hur gör jag för att dom ska bli 100% ?
Användarvisningsbild
av #27
Går vajrarna lätt annars sitter nog felet i oket..
Användarvisningsbild
av V40RMannen
halloj, var ner till bilen för jag fick en glims att jag inte satt vajern i fästet på oket riktigt...nu jäklar tar den fint...men ena fjädern på andra oket är borta..haha, så bromsen ligger på där nu när fjäder inte drar tillbaka oket...undrar vad en sådan fjäder kostar?! :lol:

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]