Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbotuben
Någon som haft problem med turbon på sin t4:a vid 17-18 tusen mil?
Sitter nämnligen och funderar på att köpa en t4 som gått 17.000.
av S40T4
Nej, min har gått 21.500 mil utan problem. Men det är svårt att säga om en annan bil. Kolla så den inte blåryker och att den verkar ladda på som den ska.
av solve75
Jag blev tvungen att byta min turbo vid 11500 mil,den rökridån var inte att leka med. Mekanikern som bytte turbon sa att det bara var sallad kvar i turbon, som tur va så hade jag köpt min begagnade volvo i en volvo butik och fick därför förlängd garanti till 12000 mil.

Har en v40 2,0t
Användarvisningsbild
av V40RMannen
En fundering om turbo! V40 T4 -98

Har turbon med lambda värderna att göra?
Alltså om turbo är "dålig eller laddar för mycket" läser lambdan dens avgasvärde? Eller går den på båda värme å avgas? :?:
Vet inte riktigt hur jag ska ställa frågan.
Användarvisningsbild
av vetten
Mindre troligt att det visar sej på lambdavärdena om inte tulbon är helt slut och läcker olja in till avgaserna som ju då blir skitigare än vanligt. Att det skulle visa sej hos SBP om den laddar för mycket är mindra troligt eftersom turbon inte bygger upp ett så högt tryck vid deras tester eftersom den vid deras test inte är belastad utan bara går på lite högra varv en stund, turbon behöver lite "motstånd" för att ladda upp ordentligt.

vetten
Användarvisningsbild
av V40RMannen
ok, men när jag var ute å lekte i snön. gasade mycket :) ..så hux flux lyste motorlampan upp. Vad kan detta bero på att den helt plötsligt börja lysa :???:
Användarvisningsbild
av MartinS
V40RMannen skrev:ok, men när jag var ute å lekte i snön. gasade mycket :) ..så hux flux lyste motorlampan upp. Vad kan detta bero på att den helt plötsligt börja lysa :???:
Det finns väl i allafall 1000 olika orsaker till att den kan lysa så att gissa känns väl bara dumt.

/MArtin
Användarvisningsbild
av V40RMannen
MartinS skrev:
V40RMannen skrev:ok, men när jag var ute å lekte i snön. gasade mycket :) ..så hux flux lyste motorlampan upp. Vad kan detta bero på att den helt plötsligt börja lysa :???:
Det finns väl i allafall 1000 olika orsaker till att den kan lysa så att gissa känns väl bara dumt.

/MArtin
jo ioförsig är det dumt att gissa helt klart....men jag tror någon slang har blivit kall/spuckit å börjat att läcka....är inte volvo orginal på alla slangar som sitter under huven...vissa är dåliga igentligen...kan var något sådant :???:
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]