Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tlubtu
Hej!

Har varit och tittat på en Volvo V40 1.8 2000 års modell (ej 1.8i GDi) och står i valet och kvalet om jag ska slå till eller ej. Bilen har gått ca 16.200 mil och är fullservad med kamrem bytt enligt uppgift vid 14.600 mil. Bilen har rost på kanterna på bakskärmarna samt lite rost på ena framskärm samt hörnen på trösklarna och även i framkant på motorhuven (alla de klassiska ställena). Bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning igår (151216). Slog en signal till den tidigare ägaren som ägde bilen från 2004 fram till november i år för att höra mig för om bilen. Den har enligt honom gått bra utan några större problem. Han påpekade dock att man får fylla på glykol ibland då den verkar läcka lite. Är detta något att oroa sig över? Var bör jag kolla efter läckage någonstans?

Säljaren begär 15500 för bilen. Har prutat ner till 14000 om jag slår till. Det ingår bra dubbdäck samt nästan nya sommardäck. Dragkrok och motorvärmare.

För övrigt är jag bekant med den tidigare ägaren, en man i dryga 80-årsåldern som servat bilen på volvo-verkstad här i stan där jag bor.

Är det läge att slå till med den bakgrundsinformationen jag har fått? Kylvattenläckage kan ju vara var som helst. Känns väl mest kritiskt om det skulle läcka in i motorn.

Alla tips mottages tacksamt!
av Tilly
Jag tycker faktiskt den är för dyr.

Gamla begagnade S/V40 finns det gott om i det här landet och på din beskrivning låter det inte precis som det är någon bil utöver det vanliga. Rosten som verkar finnas både här och där är en riktig värdedödare, man undrar lite hur den ser ut under? Tidiga S/V40 hade ju svajig kvalitet, i och för sig kanske de delarna som inte höll måttet vid det här laget blivit utbytta. Dock är ju bilen som sådan trevlig att köra och åka i även om man inte skall förvänta sig för mycket av 1.8-motorn.

Jag hade antingen satsat på ett bättre exemplar (helst sista årsmodellerna) och kanske gått upp lite i pris eller försökt hitta ett rejält billigare exemplar om det var en bruks-och-slit-bil jag var ute efter.

Angående vattenläckaget så finns det ju tre olika alternativ. Antingen läcker det i någon slang/kylaren och det behöver ju inte bli någon jättestor reparation. Sedan kan det ju som sagt läcka in i motorn men även i värmepaketet inne i bilen så att det rinner in på golvet i bilen. Båda de sistnämnda är ju sämre alternativ men går ju att kolla genom att titta på motoroljan och känna efter om det är torrt på golvet i bilen.
av juste
Om den har klarglaslampor så kolla att reflektorerna inte har krackelerat. Har bytt mina. Diffus ljusbild säger bilprovningen. Bromsoken bak tar också slut. Har en v40 -00 20000mil
av benka1
Jag skulle aldrig lägga dom pengarna på en sån gammal bil o rost fyyfaan säger jag=förra ägare har misskött tvätt,wax,polering mm!
Min t4-98 är snudd på rost fri iofs import från italien men kan ju inte va så kul att lägga 14 papp på en rost hög sök något annat är
mitt tips/benka1
av tlubtu
Hej!

Söker vidare efter annat. Har hittat en 03:a 2.0t som rullat 37000 mil men fullservad, ser bra ut på bilderna och framför allt lägre pris. En bilhandlare som begär 13.500. Är det ett rimligt pris för den årsmodellen och rullade mil? Den andra säljaren var en pensionär som pysslar lite med bilar. Han ville inte dessutom betala resterande skatt vid påställning. Med andra ord skulle bilen bli ytterligare 900 kr dyrare, d.v.s. nästan 15.000 kr och han behåller skatten han fick tillbaka vid avställning. Nej tack sa jag!
För den motorn, i den årsmodellen och med så pass mycket rost är det inte värt pengarna. Pruta ned till åtminstone 10 000 kr, eller sök annat exemplar. Gärna 01, 02 eller 03. Det finns V40 i de årsmodellerna i närheten av vad du är beredd att betala nu. Optimalt vore även om du hoppade över 1.8:an, 2.0:an och gick på 2.0T:an. Bränsleförbrukningen blir inte sämre med sistnämnda.
tlubtu skrev:Hej! Söker vidare efter annat. Har hittat en 03:a 2.0t som rullat 37000 mil men fullservad, ser bra ut på bilderna och framför allt lägre pris. En bilhandlare som begär 13.500. Är det ett rimligt pris för den årsmodellen och rullade mil? Den andra säljaren var en pensionär som pysslar lite med bilar. Han ville inte dessutom betala resterande skatt vid påställning. Med andra ord skulle bilen bli ytterligare 900 kr dyrare, d.v.s. nästan 15.000 kr och han behåller skatten han fick tillbaka vid avställning. Nej tack sa jag!
Det låter faktiskt inte som en så tokig affär. Jag köpte en årsmodell 03 av 2.0T som hade rullat drygt 30 000 mil för ett par år sedan, och den var jag mycket nöjd med. Gav 29 000 kr och fick tillbaka pengarna när jag senare sålde den.

Om bilen är ordentligt servad, med dugliga sommar- och vinterdäck, så varför inte? Försök pruta ett par tusen om det går, alltid värt ett försök.
av tlubtu
Fantasilos skrev:
tlubtu skrev:Hej! Söker vidare efter annat. Har hittat en 03:a 2.0t som rullat 37000 mil men fullservad, ser bra ut på bilderna och framför allt lägre pris. En bilhandlare som begär 13.500. Är det ett rimligt pris för den årsmodellen och rullade mil? Den andra säljaren var en pensionär som pysslar lite med bilar. Han ville inte dessutom betala resterande skatt vid påställning. Med andra ord skulle bilen bli ytterligare 900 kr dyrare, d.v.s. nästan 15.000 kr och han behåller skatten han fick tillbaka vid avställning. Nej tack sa jag!
Det låter faktiskt inte som en så tokig affär. Jag köpte en årsmodell 03 av 2.0T som hade rullat drygt 30 000 mil för ett par år sedan, och den var jag mycket nöjd med. Gav 29 000 kr och fick tillbaka pengarna när jag senare sålde den.

Om bilen är ordentligt servad, med dugliga sommar- och vinterdäck, så varför inte? Försök pruta ett par tusen om det går, alltid värt ett försök.
Spontant känns det bra. Handlaren är Sexdrega Bil och Däck, Svenljunga. Någon som vet något om dom? Har googlat och läst om någon som tydligen hade köpt en 850 och upptäckt att reparationer som dom påstod var utförda ej hade gjorts. Upptäcktes tydligen på besiktningen en tid efter.

Vem har sagt att det ska vara lätt att köpa bil...
Senast redigerad av 2 tlubtu, redigerad totalt 0 gång.
tlubtu skrev:Spontant känns det bra. Handlaren är Sexdrega Bil och Däck, Svenljunga. Någon som vet något om dom? Har googlat och läst om någon som tydligen hade köpt en 850 och upptäckt att reparationer som dom påstod var utförda ej hade gjorts. Upptäcktes tydligen på besiktningen en tid efter.

Vem har sagt att det ska vara lätt att köpa bil...
Om bilen är servad ordentligt, som det låter på ditt tidgare inlägg, och bilen gått genom besiktningen nyligen så kan det vara ett bra köp. Det finns alltid kommande problem eller dolda fel i så här pass gamla bilar, men det är man nog som bilist medveten om. Visserligen är 37 000 mil ganska mycket, men som sagt, om den är servad så går den nog 10 000 mil till. Det är 3-10 års körning.

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]