Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå alla :D Är ny på detta forum, så jag hoppas att jag skulle kunna få lite tips o trix ang. mitt problem.
Det kommer ett knackande ljud från motorn när den står på tomgång, märkte imorse när jag stod stilla att det försvann när jag trampade ner kopplingen, och när jag släppte kopplingen långsamt så var det tystare. :???: Nån som har nån ide vad det kan vara?? Har det med kopplingen att göra eller är det ventilerna som behöver ställas. Bilen är en 20,t från -99 och har rullar 8500 mil. Mycket tacksam för ett svar.
Tack så länge. Mvh Björn
av rubbe
Ditt urtrampningslager är dåligt, skulle jag tippa på.

Hälsn. Rubbe
av Baloo82
Okej. Tack för tipset. Ska ner till verkstaden o kolla vad dom säger. Nån mer som har tips så tar jag tacksamt emot detta. Fortsättning följer :D
av Frigge
Urtrampningslagret behöver inte vara dåligt för att det låter. Det kan "skallra" utan att det är fel på det.
av Baloo82
Snackade med en berkstad och han trodde att det var för lite växelådsolja´.....med han beskrivning kan det kanske stämma. Kan man kolla nivån själv eller man ska kanske lämna in den??
av Kaj
men kollar de inte oljan i lådan på servicen:?: :?:
Användarvisningsbild
av #27
Nej den kollar man bara vid läckage annars försvinner det inget.
Användarvisningsbild
av Bosa
Hade samma sak på min V40 2.0T -99, knackade när jag köpte den vid 1700 mil. Normalt enligt Volvo men ljudet försvann när jag bytte koppling x antal tusen mil senare. Hade samma knackande ljud på nuvarande V70n och där byttes koppling samt svänghjul på garanti vilket resulterade i att den blev tyst.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]