Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jilted
Då var det dags att byta till vinterdäcken men första muttern lossnade innan jag knappt hann vrida fälgkorset ett varv och halva gängan följde med.

Vad gör jag? Är händig men totalt bilokunnig, finns det en chans att jag kan reparera detta själv med reservdelar från biltema eller dylikt?

Please help....
av Frigge
Du måste ju byta pinnbult om det var den som gängan följde med på ?
av jilted
Ja kan det vara så den heter :)

Alltså hjulmuttern lossnade och kvar i den sitter halva pinnbulten(?) medans andra halvan (och dom tre andra) sitter kvar där dom ska.
Är det nåt man kan fixa själv? Hittar ingen pinnbult vare sig på mekonomen eller biltema....
Kanske kan fixa ett foto om det kan vara till någon hjälp?

Tacksam för alla tips.
Användarvisningsbild
av lilleman
hej samma sak hände på min 945 i våras pinnbulten kostade 40:- på volvo. jag har aldrig bytt på en s/v40 på 940 och 740 skruvar man bort bromsoket och bromsskivan och slår ut den gamla pinbulten och stoppar in den nya pinbulten på baksidan av navet själv brukar jag dra fast den gen m att sätta på hjulet och spänna in den försiktigt med mutterdragaren lycka till mvh/roger :D
av Frigge
jilted skrev:Ja kan det vara så den heter :)

Alltså hjulmuttern lossnade och kvar i den sitter halva pinnbulten(?) medans andra halvan (och dom tre andra) sitter kvar där dom ska.
Är det nåt man kan fixa själv? Hittar ingen pinnbult vare sig på mekonomen eller biltema....
Kanske kan fixa ett foto om det kan vara till någon hjälp?

Tacksam för alla tips.

Jag tror att Volvobutiken kan ha :roll: Dom brukar ha delar till Volvo :wink:
av S40T4
Är det i fram eller i bak?
av jilted
Bakdäcket....

Bilia tar 24:- för en ny bult, 5-direkt fixar det för uppåt en femhundring :???:
av S40T4
Skitlätt att fixa! Ta bara bort bromsoket och bromsskivan. Lossa kåpan i mitten av navet, lossa den stora muttern innanför kåpan. Ta bort navet, ta sedan bort ABS-kransen som sitter med två skrivar på baksidan av navet. Sen så slår du bara ur den avdragna hjulbulten och knackar i den nya. Sen så sätter du bara tillbaks allt i omvänd ordning.

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]