Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rubbe
Hejsan har ett litet oljud ifrån växellådan antar jag?. Ibland när jag står stilla på tomgång så kommer ett knackoljud, kopplar jag när det knackar så försvinner oljudet...brukar vara tvärtom när det är urtrampningslagret som gett sig väl? Någon som har några tips eller vart med om samma sak..? uppkommer alltså bara ibland mycket märkligt...

Bilen är en v40 T4 `01 alltså fas II

Hälsn. Rubbe
av unox
Tjena
Jag har samma sak på min s40 2.0t -02. Har alltid trott att det vart urtrampningslagret. Men det är det alltså inte?
av Frigge
Det är urtrampningslagret som skallrar när det inte är någon belastning på det. Kan knacka rejält om det.
av rubbe
Okej tack för tipset! Har någon en aning om vad det kan kosta att byta det på en volvoverkstad?

Hälsn. Rubbe
av jbl
Det är dyrt att få det bytt på verkstan då dom måste ta ner lådan för att komma åt lagret. Eventuellt så byter man hela kopplingssatsen när man andå har det nere. Lite beror på hur långt bilen gått.

Har för mig arbetskostnaden här i Uppsala ligger runt 6500kr på en bil med femman.
av Baloo82
Har precis samma problem. Men min verkstads tips varr att kolla nivån på växellådsoljan. Han sa om är lite kvar så kunde det knacka lite. Har inte själv hunnit kolla upp om min nivå, så jag får väl återkomma :) men han trodde inte att det var utrampningslagret.
av rubbe
aha men min låda har inte läckt någon olja så vitt ja kunde se när ja bytte motoroljan här för någon vecka sedan...Ja det är alltid värt o prova nu var det ett tag sen det knackade..kommer o går lite verkar det som..

Tack för tipset /Rubbe
av Ozzy86an
Ja min -04 gör det oxå, var och M-testade bilen och dom sa att det var ett normalt arbetsljud.
Har någon av er varit på m-test eller Bilia och visat ert "oljud"?
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]