Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av julia
Hej!

Jag har problem med mitt ciggarettändaruttag. Vid ett tillfälle överhettades uttaget när jag körde med en 12V dammsugare i bilen. Det verkar som att allt är helt i kontakten osv. jag har även plockat ner instrumentpanelen och mätt strömmen direkt i sladden men får ingen spänning. Jordningssladden är Ok.
Jag hittar ingen säkring som skulle kunna gått heller?!

Har någon ett tips, eller ska jag bara ta ström ifrån én överbliven 12V kabel vid stereo uttaget (troligen är den till för växlare eller annat tillbehör)

Många tack till den som kan något om detta omr i bilen och kan ge ett tips.

/Kribbe & Julia
Användarvisningsbild
av sinus
kan ju börja med och ta en annan 12V kabel för att bekräfta att felet ligger i ert kablage o inte ciggarettändaruttaget (långt ord) annars är det ju bara o åka till skroten o byta.
Du hittar ingen säkring som skulle ha kunnat gått? hitta du inte säkringen som är för ciggarettändaruttaget eller hitta du den o den var hel?
Om nu uttaget blev överhettat o du inte heller har 12V i kabeln o säkringen är hel kan det ju vara så att kabeln har brunnit av (långskott) så du kan ju prova o ringa kabeln från dess början till dess slut. Detta ska göras spänningslöst.
av julia
Jag hittar faktiskt inte den säkringsdosa som det står om instr.boken den som ska finnas inne i kupen under rattens vänstra sida. På min -97 finns bara en Liten motsvarighet med några få säkringar (relän) som inte går att avläsa genom boken, de är dock hela.
MEN finns det kanske någon annanstans på en -97 tro??

Var börjar kabeln till cigguttaget ifrån. Kan jag kolla ända från batteriet eller?

Tack för hjälpen!!!!

/kristian o Julia
Användarvisningsbild
av MartinS
Säkringen till cigguttaget sitter i den lilla säkringcentralen ovanför pedalerna. Ta ut säkringen och mät upp den, det är inte säkert att den ser trasig ut.

/Martin

Flytten? Volvo Cars flyttar bygge av XC60 till US[…]

Går att beställa som reservdel p&arin[…]

Kan ju bero på att bränslepumpen i tank[…]

Vi hittade felet...dräneringsslangen hade fle[…]