- fre 17 jan 2014, 11:46
#825854
Vill börja med att säga att detta är ett riktigt bra forum som jag haft mycket hjälp utav men nu har jag gått bet på ett problem tyvärr.
bilen är en v40 t4 2001 med 21000 mil.
Symtomen: vid kallstart så startar bilen fint och går bra i ca 5 sekunder sen tappar den varvtal och går ner så lågt att den nästan dör, för att gå upp igen till ca1000 rpm och sen håller den på så fram och tillbaka. Ger jag den lite gas och håller den vid 2000 rpm i ca 30sek så brukar den sen gå ok om man sen startar om den. Men ibland dröjer det längre. Motorn gå fint sen när den blivit varm men kan ibland kännas lite trött vid 1500 rpm.
åtgärdat: nya tändstift, rengjort tomgångsmotorn/ventilen, nyttbränsle filter, kollat vakumslangar efter läckor med startgas utan resultat, kopplat ur LMM och bilen går lika dåligt.
Läste i en tråd här där en dansk gett tips om att byta ut trycksensorn mellan 3:ans och 4:ans cylinder med en likadan som sitter på intercoolern men det hjälpte inte utan bilen gick än sämre.
har kollat på tämdkablarna och tändspolarna och kommit fram till att byta dom hur som helst men tror ni att detta kan göra felet? Det borde väll inte göra skillnad om bilen är varm eller kall utan är dessa dåliga borde väll bilen gå dåligt hela tiden?
Får tre felkoder: p0171 powertrain:system too lean bank1, p0300 powertrain :random/multiple cylinder misfire detected, p0121 powertrain :mass or volume air flow circuit low input
bilen är en v40 t4 2001 med 21000 mil.
Symtomen: vid kallstart så startar bilen fint och går bra i ca 5 sekunder sen tappar den varvtal och går ner så lågt att den nästan dör, för att gå upp igen till ca1000 rpm och sen håller den på så fram och tillbaka. Ger jag den lite gas och håller den vid 2000 rpm i ca 30sek så brukar den sen gå ok om man sen startar om den. Men ibland dröjer det längre. Motorn gå fint sen när den blivit varm men kan ibland kännas lite trött vid 1500 rpm.
åtgärdat: nya tändstift, rengjort tomgångsmotorn/ventilen, nyttbränsle filter, kollat vakumslangar efter läckor med startgas utan resultat, kopplat ur LMM och bilen går lika dåligt.
Läste i en tråd här där en dansk gett tips om att byta ut trycksensorn mellan 3:ans och 4:ans cylinder med en likadan som sitter på intercoolern men det hjälpte inte utan bilen gick än sämre.
har kollat på tämdkablarna och tändspolarna och kommit fram till att byta dom hur som helst men tror ni att detta kan göra felet? Det borde väll inte göra skillnad om bilen är varm eller kall utan är dessa dåliga borde väll bilen gå dåligt hela tiden?
Får tre felkoder: p0171 powertrain:system too lean bank1, p0300 powertrain :random/multiple cylinder misfire detected, p0121 powertrain :mass or volume air flow circuit low input
Senast redigerad av 2 jonasumea, redigerad totalt 0 gång.