Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krickaa
Nu är felet åtgärdat!!!

Var så att jag hade lyckats pajja en krets när jag tog ur det gamla relät, en krets som går på ovansidan av kretskortet och under relät till en lödpunkt, (från det hållet man tar ur relät).
Löste problemet med att jag lödde en kabel från den kretsen och till den andra var den skulle.

Måste ha varit matnings kretsen då ingen av halvljusen/reläerna funkade först. Visste ju att problemet satt i CEM då jag fick spänning in i kretskortet men inte vidare till säkringarna så var ju ganska troligt att felet satt i relät jag lödit dit så letade efter fel i kortet och fann en krets som lossnat.
Verkar ha varit matningen till båda reläerna då jag inte hade någon spänning till reläerna, nu är det iallafall åtgärdat och det nya relät på plats och båda halvljusen funkar! :)

Med krets menar jag en kopplar platta/tråd.

Så i mitt fall som för många andra var det reläfel från första början, innan jag lyckats sabba lite till haha :D Var dock lite pilligt att få fast kabeln men det gick och tur att jag hade hemma tunn elkabel för såna här ändamål :) Sen gjorde ju det saken bättre också att man lödit förr. Gick en linje i skolan som var allt i allo :D El/Svets/teknik/bygg så kan ju litegrann iallafall :) Och skruvade kan man också från barnsben :D
Användarvisningsbild
av V40sport
Gött!
Så hade du säkert bättre lödgrejor än vad jag har. Specialkunskaper brukar löna sig. Själv har jag mest pulat med förgasarbilar och mekaniska tändsystem tidigare och känner mig lite vilsen bland alla kretskort & databoxar.
Du tog möjligen ingen bild på hur du lödde på kortet?
:)
av krickaa
V40sport skrev:Gött!
Så hade du säkert bättre lödgrejor än vad jag har. Specialkunskaper brukar löna sig. Själv har jag mest pulat med förgasarbilar och mekaniska tändsystem tidigare och känner mig lite vilsen bland alla kretskort & databoxar.
Du tog möjligen ingen bild på hur du lödde på kortet?
:)
Också haft en 240 som man skruvade lite i också eller ja kanske inte så lite haha men där är det inte massa lull lull iallafall :)
Sen har man ju haft mopeder, snöskotrar m.m har alltid försökt repa först och i värsta fall om man inte lyckas är det bara köpa nytt eller lämna in på rep. Men så illa har det inte gått än iallfall :)

Tog en bild men den blev inge vidare suddig o sen var det svårt att få en bra bild. Lånade bilden i denna tråd och ritade lite så man ser var jag fick lägga en kabel från och sedan fick jag dra kabeln runt hela kretskortet, dock kanske inte det snyggaste men är inte heller allt för lätt att löda fast en kabel i såna små komponenter som i denna diod.
Lägger iallfall in bilden på var jag lödde fast kabeln på ovansidan av kretskortet suddig men man ser.

Ritade var den där kretsen går men var lite knepigt att få kabeln som jag la under relät och ville inte riskera att det blir glapp då relät hade hamnat lite högt på den sidan så drog en kabel hela vägen runt och lödde fast den på baksidan istället.
Röda ringen är där var dioden sitter och sträcket där är var kretsen går. På min bild har jag ringat in där man ser att kretsen är av och hänger löst efter dioden.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av V40sport
Nu kommer en liten uppdatering och förhoppningsvis avslutning på mina halvljusäventyr.
Eftersom det visade sig vara viktigt med CEM-box av rätt typ till respektive bil och mitt tröskande av bildelsbasen inte gav något, bröt jag ihop och beställde en ny box från Bilbolaget.

Fin låda från... Spanien. 4650.- Började med att dricka mig otörstig...
Bild

Rätt siffror på burken.
Bild

Ut med det gamla & in med det nya...
Bild

Efter montering av ny CEM-box konstaterades att jag fortfarande stod utan halvljus på vänster sida.
:shock:
Mätte ström i kontaktstycket och hade både 13,86 volt och fungerande jord. Men med lampan inkopplad fungerade ändå inte ljuset.
Nu upptäcktes också orsaken till den illavarslande lukt jag kände i kupén när ljuset försvann.
Det var denna lilla gynnare som sagt upp sig. (Obs, kablarna klippta)
Bild

Tydligen är det fråga om någon form av skyddsjord som ska rädda boxen vid ev. "backström". Ena kontakten hade brunnit av och således tappade jag vänster halvljus. Att det fanns stret i lampsladden spelade ingen roll. Min idé är att boxen gav upp först och medförde kortslutning i kabeln.

Efter lite kabelskojobb hade jag fungerande halvljus igen.
Vill passa på att tacka min dyre svåger Micke för detektivarbete och felsökning, utomhus i -9 grader.

Bild
av Toysa
Kommer du ihåg vart ni hitta den brända "skyddsjorden", har idag sökt efter den men kunde ej hitta en sådan på min bil ??:-/
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Tog bort onödig citering
Användarvisningsbild
av V40sport
Förtydligar bild nr. 3
Bild
Kontakt och "avskärmning" i grå skumplast syns på bild nr. 4
Hoppas du får lite mer vägledning nu.

Allt detta kanske också är beroende på vilken årsmodell vi pratar om.
Jag har själv en '01:a.
av Toysa
Tusen tack! Ska ut i garaget och se om det sitter likadant på min bil, har en V40 1,8 '03:a.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Tog bort onödig citering
av 780xlt
Gammal tråd, men jag har samma problem.

Inga fungerande halvljus. Denna CEM ...

Jag har läst tråden enligt ovan, men också
http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=453698

Fråga:
I X40-tråden så hänvisas det till ett Elfarelä, men vilket av de 3 halvljusreläna är detta?
Någon som har "reservdelsartikelnummer" på alla 3 halvljusrelän i CEM ?

Är det Elfa som gäller med att köpa eller finns det andra lämpliga ställen också?
av julisgranis
Två halvljusrelän är det väl ändå, det tredje är till helljus. Halvljusen har art nr. 37-076-19 på elfa
av V40V40
Camel skrev:
ros1472 skrev: /.../nu undrar jag om någon vet vilket relä det vänstra halvljuset är?
Vänster halvljus är det relä till vänster på bilden:
Bild
Jag har beställt hem 2st relä från Elfa då hö och vä halvljus är ur funktion. Jag har inte öppnat och tittat i boxen ännu men är det två relä som behöver bytas eller använder sig båda halvljusen av samma relä? Jag har en S40 -00
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]