Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av #27
#606000
Ta en box som har samma art.nr som din.

Sen vet jag inte om den är kodad till den bil som den kommer ifrån.
Användarvisningsbild
av V40sport
#606014
Har kollat runt på olika skrotar och CEM 30621304 passar tydligen till bl a. nyare T4 OCH 2,0t.
Jag kör på det. Den verkar inte kodad till specifik modell heller.
Beställning lagd och jag återkommer med rapport i saken.
:)
Användarvisningsbild
av V40sport
#606960
Fick hem en begagnad CEM-box idag. Bytte den... Fortfarande inget halvljus på vänster fram. Dessutom har jag ingen blinkers längre. Varningsblinken fungerar dock som den ska. Blir nog reklamation på boxen och en liten tripp till Bilbolaget. Måste bolla lite med Verkar'n där.
Det kan väl inte vara så att det är fredagen den 13:e idag?
?:-/
av krickaa
#608709
Volvo v40 2.0T 2003

Höger sett om man sitter i bilen så ni vet

--------------------------------------------------------------------------------

Nu är de så att mitt halvljus på höger sida har blinkat till en viss början, tog tag i det igår men då hade halvljuset helt dött vägrade lysa. Har mätt och haft mig hela helgen, plockat av fronten så jag fått ur lyktorna m.m

Har samma fel som många andra när jag kopplar in kabeln på halvljuslampan så får jag 0,00 volt och när jag tar bort den får jag ~ 12 volt lite över. Så den tappar spänningen direkt jag kopplar in mig på glödlampan. Testat att jorda om utan resultat
Testade också att dra direkt ström till sockeln och då tänder den direkt, samma om jag tjuvar från andra lyktan.
Har kollat säkringar och dom är hela.
Plockade bort plasten under ratten och lyssnade på CEM boxen och det klickar där med.
Verkar som att det är något mellan vänster lykta och höger? (Antar att dom är ihopkopplade) Sitter det något halvljus relä nånstans? samt säkring förutom i säkringsdosan under huven?


EDIT:

Nu funkar inget halvljus. Och det börjar närma sig besiktning och behöver bilen varje dag till o från jobbet så hoppas på snabba svar.

Sen nu när jag mätte har 0.0v om jag mäter i lampan. I CEM boxen får jag 12.00v på båda reläerna. Vad kan problemet vara? Började ju med att ena brann bytte relät och nu funkar ingen... Men allt annat fungerar som det ska..
Användarvisningsbild
av V40sport
#608751
Måste du demontera fronten för att byta glödlampor? Det går fint från insidan annars.
Nåväl.

Dessa CEM-boxar verkar vara en akilleshäl på S/V40.
Frågan är om du har 12v till relät eller från relät.
Det halvljusrelä du efterfrågar sitter ju i boxen. Ett relä per sida. Finns bilder tidigare i tråden.
Säkring sitter i boxen under huven (bakom luftfiltret.)

Om man letar efter en ny, eller begagnad box ska man tänka på följande:
Det är viktigt att man hittar en box med samma nummer som den som sitter i bilen.
Cem-boxens artikelnummer syns i den vänstra röda ringen.
Versionsnumret, i den högra ringen bör/måste också överensstämma med original. Klicka på bilden!
Bild
Jag har kollat upp saken lite och enligt en bilel-specialist fungerar inte en box från S40 i en V40. Jag köpte naturligtvis en S40 box...
Det finns funktioner i boxen som skiljer mellan modellerna. Baktorkare, centrallås, påminnelse om öppen gylf etc. etc.
Om den behöver någon speciell kodning, till nytt fordon, har jag ännu inte fått besked om. Jag ber att få återkomma om detta.

Det finns dock hopp för halvljuset, för oss som inte kan eller vill belasta Volvo-krediten:
http://www.bildelshuset.com/Reparatione ... 40Halvljus

Jag hade tänkt uppdatera min egen felsökning senare, men kan väl konstatera att ett besök hos den lokala volvoverkstaden inte ledde till annat än lättare plånbok. Innan visste jag att felet, troligast låg i boxen. Nu vet jag att jag har ström TILL relät, men inte vidare. Dyr felsökning blev det och jag får ta på mig dumstruten för det.
:oops:
Lite "Amatörernas afton" var det ändå där i verkstan. Inga raka besked om nånting. Dessutom en glömd kabel som resulterade i inget ljus alls.
:-(O)
Jag uppskattar annars mycket när jag möts av lite vanlig kunnighet och av att nån vet vad han pratar om. Speciellt när pengar är inblandade.
Men, men...

Som sagt: Jag återkommer med mer besked framgent.
av krickaa
#608815
Prockade loss fronten endast för att få ur lyktorna eller släppte lite på den så att jag kunde dra fram den lite. :) Så det var lättare att mäta alla kablar m.m.

Mätte i kontaktstycket alltså innan relät men vilken kabel minns jag ej, kan inte heller titta upp förren imorgon då bilen står 5 mil bort. Var iallafall kabeln till höger om den rödvita i andra kabel sockeln sett nerifrån.

Har postat detta i x40 klubben också innan jag fann denna tråd och då hade jag än inte funnit reläerna men sen när jag fann denna så kopierade jag bara rakt över :D Har iallafall bytt ena relät i boxen (110:- i sjön) den som ska vara till höger lykta men när jag monterade tillbaka boxen så funkade inget halvljus varken höger eller vänsterööö :shock:

Från min volvo verkstad sa dom iallfall att jag skulle mäta på f12 röd blå kabel och i dom får jag ingen ström. Ska nog åka tillbaka dit och fråga honom igen vad han då kan tro att det är för fel. :)
av krickaa
#608816
Hittat en box med samma art nr och versionsnumret dock stämde inte det fyrsiffriga med min. Som är längst ner i den högra ringen på din bild.

Spelar det någon roll vilken motor och årsmodell det kommer från? den är från en 1.8 2002

Har ju i min en 2.0t från 2003
Användarvisningsbild
av V40sport
#608876
Det jag har hört är att till 2,0t bör man ta en box som suttit i en 2,0t etc. Fast jag kommer ringa min kontakt i en volvobutik som jag handlat i förr. Hoppas på lite råd och dåd därifrån. I varje fall ska han få i uppgift att ta reda på vad som gäller med dessa CEM-boxar.
Versionsnumret lär vara xxxxxxx-xxx numret ovanför den fyrsiffriga koden längst ner till höger.

Fast det finns 3 andra nummerserier, förutom art/originalnummer som kan vara: 30621304, 30638707, 30616117 eller liknande.
Så det finns utrymme för lite deckararbete.

Min erfarenhet är att säljaren på skroten inte riktigt har koll. Bättre gå till källan: Volvo.
Gick det bra att byta relä? Jag fick inte till lödningen på min box. 5 lödpunkter som skulle värmas loss... Återstår att sända boxen till http://www.bildelshuset.com som kan se över kortet i boxen och byta relä för 1500.-
Att jämföra med en beg box för 1700-2500.- eller en ny box för >4000.-
:-O)
av krickaa
#609052
V40sport skrev:Det jag har hört är att till 2,0t bör man ta en box som suttit i en 2,0t etc. Fast jag kommer ringa min kontakt i en volvobutik som jag handlat i förr. Hoppas på lite råd och dåd därifrån. I varje fall ska han få i uppgift att ta reda på vad som gäller med dessa CEM-boxar.
Versionsnumret lär vara xxxxxxx-xxx numret ovanför den fyrsiffriga koden längst ner till höger.

Fast det finns 3 andra nummerserier, förutom art/originalnummer som kan vara: 30621304, 30638707, 30616117 eller liknande.
Så det finns utrymme för lite deckararbete.

Min erfarenhet är att säljaren på skroten inte riktigt har koll. Bättre gå till källan: Volvo.
Gick det bra att byta relä? Jag fick inte till lödningen på min box. 5 lödpunkter som skulle värmas loss... Återstår att sända boxen till http://www.bildelshuset.com som kan se över kortet i boxen och byta relä för 1500.-
Att jämföra med en beg box för 1700-2500.- eller en ny box för >4000.-
:-O)
Har iallafall 30621304 på min box sen versionnr stämde också, dock var den fyr siffriga fel, hade skrivit upp dessa koder om jag kommit ihåg dom men får titta upp idag bättre. Gick hyfsat bra i CEM en lödpunkt som gav med sig men det fick vi till genom att skrapa upp lite koppar just bredvid och låta tennet rinna över dit relät sitter fast och verkar ha kontakt i alla punkter men efter bytet av relä så ville inte det andra halvljuset vara med nåmer. Skulle få ett samtal senare idag om CEM-boxen om vilka man kan ta rakt över till min om han nu i säga vet. :)

Verkar som att min CEM-box är trasig då jag inte verkar få någon ström i säkringsdosan eller något i lyktorna, varken med lampan i eller inte. När jag mätte i säkringen så plockade jag bort den och mätte och fick ingen ström där heller 0.0v samma vid lyktan dock fick jag ju 12.00v i cem på den kablen bredvid den blåröda. Mätte på samma ställe på det andra relät och där samma. Så i mitt fall verkar det antingen vara CEM, eller Ljusvredet, men vad jag kan se så verkar ju ljusvredet helt. Har testat att vrida till parkering och till 1an flera gånger men halv vill ej tända, också testat att vrida till 0an inget där heller. Och jorden är rengjord och plåtren vid lyktorna så tycker att man kan stryka både ljusvredet och jordfel. Kabelbrott? Isåfall bara på höger halvljus då den vänstra funkade innan reläbytet. Dock är ju båda döda nu. Men man vill ju helst inte kasta nästan 2000:- i sjön men någonstans måste man ju börja och jag började med att testa byta relät och det funkade ju ej var ju dock ett billigt alternativ att prova. Frågan är ju bara om det skulle kunna vara ljusvredet eller CEM då inget av reläerna klickar till när man slår på halvljuset. Och ljusvredet verkar ju skicka strömmen till CEM då jag fick 12.00v på en kabel där till reläerna så tycker själv att det borde vara ganska självklart att CEM är skrot?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]