Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

gaggi77 skrev:Kör till Malmö så fixar jag det till dig :lol:
^^ låter kul^^

Bild
Bild
Där sitter min ventil å går i slangen som sitter till höger på turbon det e väll rätt?
ha ah min slang gör volter kan det vara felet^^ :roll: :roll: :roll: den går ju lite runt men så rakt det går
din e väll dragen in vid pedalerna å senare upp vid säkringarna för att sen komma upp vid fläkten på vänster sida å senare upp å ut precis vid A stolpens fot?
gaggi77 skrev:Skulle fråga dig s40mannen en sak !
Du har en S40 2,0T steg3. Jag har steg2 på min 2,0T men när jag satte 3 tums JTavgassystem från turbo då började motorlampa lysa! Har du problem med lampan? Eller måste jag ha programvaran för steg3 som inte finns på BSR!!
Tjenare.

Jo jag har också problem med motorlampan. Om jag avläser felkoden så står det något om andra lambdasonden. Problemet ligger i caten som jag har dock. I steg 3 så byter du downpipe, byter ut caten till en sportcat och även resten. Vet inte om de byter ut caten även på steg 2.

Hur som helst så är det ingen fara. Jag har även varit i kontakt med Autotech och det är ingen fara. Sportcaten som lurar andra lambdasonden lite bara. Men avgasvärderna blir hur bra som helst trots det så inget att oroa dig över om du nu har en sportcat dvs.
MEN kolla upp om det verkligen är den felkoden som jag pratar om, för det kan såklart vara något annat som spökar också.

I mitt fall så är det bara att radera felkoden och se glad ut, eller att köpa en distans till bakre lambdan så att den kommer ut ett par cm då blir den inte lika känslig. :)

Sorry för offtopic.
Ok. Jag monterade av 3 tums från turbo med sport kat. för att undvika fler felkoder. De på värkstaden sa att jag hade fel på labsonden efter katen som jag bytade, dumt var det! Sen kom det igen samma fel och jag uppfattade att det var p.g.a. framröret och sport katen jag hade då.
Men bilen gick mycket bättre på höga varv än den gör med original framrör. Tycker inte om när motor lampan lyser. Fan vad de nyare modellerna är känsliga.
som sagt, det är inget farligt med att lampan lyser, men som du säger, det är aldrig kul att se lampan lysa, en vacker dag kanske det är något annat som strular så tror man att det är lambdan. Men jag köpte mig en OBD utrustning så jag har koll på vilka felkoder som dyker upp. Skaffa en sån du med, går på en tusenlapp. :)

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]