Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Nej för de styrs ju av helljuset. Visst om du kopplar om en del så går det väl.
av andreasf86
Mina styrs av halvljusen, en konstig gammal koppling som någon har gjort. Tänkte dra koppling direkt från batteriet till min knapp som sitter bredvid fönsterhissarna i mittkonsolen. sedan sätta säkringar & eventuelt relä i mellan. Tänkte bara ha det tillfälligt tills jag sett det verkliga felet på min.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej du har en fas 1?
Men om inte halvljuset fungerar så är det ju inte säkert detta fungerar heller då.
av andreasf86
Ja det har jag, men jag drar nya kablar från batteri till extra brytaren, till ett nytt relä pch säkringar och sen till mina halvljus
Användarvisningsbild
av V40sport
Lyfter den här tråden.
Har en 2,0t 2001.
Mitt vänstra halvljus började fladdra häromdagen. Till slut alldeles svart så jag köpte och monterade nya H7:0r samt kollade säkringarna. Fortfarande mörkt... Har läst mig till att det kanske är reläet som gett upp. Idag hade jag åter fladder i vänster halvljus, innan det blev mörkt igen. Lutar det åt reläet eller måste man byta hela boxen? Vad som talar emot det sista är väl att CEM-boxen styr en massa andra komponenter också och detta i så fall borde märkas??
BTW: Måste reläet lödas i CEM-kortet eller pluggar man bara dit det?
Tacksam för funderingar och Gott Nytt År på er!
av Jalapenon
Jag har också fått detta problem nu. s40 97a. 1.8l

Måste hålla in för att ha helljuset igång, och det enda som funkar är parkeringsljusen. Spelar ingen roll vilket jag ställer in, parkering håller sig igång hela tiden. Och då undrar jag om det kan vara detta relä som folk pratar om?
av Naesstrom
Jalapenon skrev:Jag har också fått detta problem nu. s40 97a. 1.8l

Måste hålla in för att ha helljuset igång, och det enda som funkar är parkeringsljusen. Spelar ingen roll vilket jag ställer in, parkering håller sig igång hela tiden. Och då undrar jag om det kan vara detta relä som folk pratar om?
Det där låter som samma problem som jag hade, halvljuset fungerar inte och inte hel heller om man inte håller inne knappen! Ljusvredet har lagt av skulle jag gissa, lossa 2 skruvar under på vänstersidan och du kan dra ut hela den delen inkl, utblåset för fönstret... lossa kablarna och ta sedan loss själva knapp"klumpen", pilla upp och se hur kontakterna ser ut!
Användarvisningsbild
av V40sport
Jalapenon skrev:Jag har också fått detta problem nu. s40 97a. 1.8l
Har du extraljus på bilen?
På vissa äldre volvomodeller (sena 140 & 240-740) kunde man bränna omkopplaren genom att köra 100/55 eller 100/80w lampor i strålkastarna. Genom att montera en sk. strömförstärkare undviker man detta. Jag antar att samma fel kan uppstå på s/v40 också. Det är inte dimensionerat för annat än den rekommenderade strömstyrkan. Genomströmningen blir för stor och plast/mässing smälter. Idealet är att man bara kör manöverström genom strömställaren. Därför: Direktström till ett eller flera relän och manöverström från kupén.

Lade en beställning på 2 halvljusreläer från Elfa (37-076-19 - 35.- styck + frakt) och väntar dem mot slutet av veckan. Hoppas kunna montera under helgen och återkommer med rapport i ämnet.
Blir nog xenon senare och då lär man kanske slippa detta trassel med reläer etc.
Användarvisningsbild
av #27
V40sport skrev:Lade en beställning på 2 halvljusreläer från Elfa (37-076-19 - 35.- styck + frakt) och väntar dem mot slutet av veckan. Hoppas kunna montera under helgen och återkommer med rapport i ämnet.
Blir nog xenon senare och då lär man kanske slippa detta trassel med reläer etc.
Gör en lite guide med bilder om du vill och kan.
av Jalapenon
Verkar som om det skulle vara ljus omställarn som crashat. Och en begagnad verkar ju inte vara allt för billiga heller.

Lite smådrygt :>
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]