Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ok, den såg fin ut, men den lilla mockapären som sitter monterad i turbon är sprickor i. Men inte så att det läcker ut.
Om det skulle vara spricka i grenröret, skulle det göra att oljan försvinner genom avgasröret?
Nja, om du har läckage i grenrör/avgasrör får lambdasonden fel värden, och på så vis rent teoretiskt skulle du kunna få för mager/fet blandning som i sin tur skulle kunna orsaka att din motor ryker lite! Olja som smiter ut via avgassidan, brukar ALLTID generera blårök och inte vit/grå som du beskrivit.

rudarmy, vet du vad TS menar för "mockapär" i turbon?
rudarmy, vet du vad TS menar för "mockapär" i turbon?
avgashuset antar jag... är det en del sprickor så är det ju inte speciellt oroligt att det är spricka i vatten kylningen i turbon,borde ju förklara all vitrök!
byt turbo å grenrör blir nog mitt tips!

mvh bengt
:lol: Mockapären har fått ett namn, Avgashuset.
Jag fick tag på en beg turbo idag för 500:- inkl avgashuset, ska kolla avgashuset imorgon och jämföra med min. Lägger ev upp ett par bilder. Sen hoppas jag att jag har tur.
Ok, den såg fin ut, men den lilla mockapären som sitter monterad i turbon är sprickor i. Men inte så att det läcker ut
hmm kolla på länken i tidigare inlägg... du menade den där: ventil, släpper avgaserna förbi runt impellen(bild 5)el?

mvh bengt
Där satt den!
Det var tydligen Turbon som hade lagt av, iallafall så fungerar det jäkligt bra med en annan beg turbo för 500:-
För er som funderar på att byta turbo själv så är det inget problem alls. I haynesboken står det att man ska riva ut både batteriet och hela luftfiltret. Det räcker att ta bprt luftfilterlocket för att komma åt skruvarna.
Tack alla för input, utan er hade jag säkert köpt en motor ;-) Och ris till mekarna på Allbilservice i Värnamo som tydligen inte kan sitt jobb... hihi...
Nej, inte alls! Det enda som behövde göras var att skruva bort värmeskölden som sitter på "torpedväggen" eller vad den nu kallas. Avgasröret sitter med tre lätta skruvar. Svårare att lossa mot grenröret, men det gick efter en stund. Inget krångel alls.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]