Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TobbeL
gaggi77 skrev:T4 drar mer än 2.0t. Bilen har redan gått över 14000 mil. Men det kan finnas nåt fel i systemet det är klart. :P
Nog för att den kan dra lite mer, men en frisk T4 lär knappast dra 0,5l/mil mer än min kompis 2.0T som gått drygt 14 000 mil.
av rudarmy
har en ide!
prova byt termostat!

e de så att tempgivaren får fel värden(vilket den får vid felaktig termostat) så kommer elektroniken registrera felaktig temp(För kall) mot vad som e normalt,. detta gör att motorn går på "choke läge" i vilket de krävs mer soppa= lika med högre förbrukning,..

efter ett byte av termostat så kan de behövas att man nollställer datorn(koppla ur batteriet ett tag), som har adapterats sig, å ligger kvar å " CHOKAR " lite.

sen så behöver de ju inte vara ngt med de heller, kan ju vara tex bromsarna som ligger på lite, taskiga stift mm.

mvh bengt
av VolvoT4
tack för alla som tog sig tid att svara! Jag har varit på volvo ovh gjort en felkods sökning och de hitta ingen ting..bara att batteriet var påväg att bli lite dåligt... fick svaga signaler till värmestolen o bla men de beror på att de e vinter sa han och att batteriet tar upp mer el till att värma motorn. Annars var det inge.. jag fråga om mjuvaruuppdatering men de finns inte till v/s40 03-04. Han sa att bensinförbrukningen var hög fast det är vinter..mina tändstift var bra, olja o filter bra! luftfilter bra.. ska sticka och kolla mina bromsar om nån ligger o trycker men tror de inte för den rör på sig utan problem..( och är helt nya alla 4) men de med termostat vad kostar de? min visare visar precis innan halva på hur varm motorn e. så den ligger perfekt. men kanske är fel ändå? volvo klura som fan på de oxå och tyckte de va skumt! min polare har -02- 2.0T och kör som en galning och ligger på 0.9-1l jag kör som, en jävla gubbe hah väldigt sällanm jag gasar på. och min ligger på 14,2 nu! skumt...
av N0RBERG
Håller med rudarmy. Byt termostaten. Kostar kring 200kr och är enkel att byta.
Termostat Volvo Art.nr: 271664

Min bil började plötsligt dra enormt mycket mer soppa än den gjort tidigare. Tempmätaren gick halvvägs som vanligt, så jag tänkte inte på termostaten desto mer. Men när det blev -30 grader kallt ute så märkte jag att tempen inte gick upp som den skulle. Bytte termostaten och då gick förbruknigen ner till normal igen.

Har en T4 -03 som enl färddatorn nu drar 0,79 vid blandad körnig. Innan termostatbytet låg jag långt över litern.
Dessutom blev värmen bra mycket bättre efter bytet, skönt när det är kall vinter :wink:
av VolvoT4
fan jag ska fan ta mig byta termostat:D hoppas nu att de hjälper för jag kör som en jävla gubbe asså.. har nt gasat på 2 månader haha. jag ska testa de samt de med fälgarna om de är jätte varmt så ligger bromsarna på? meddelar så fort jag bytt termostat!
av VolvoT4
Tänkte på en sak imorse.. när jag bytade luftfilter så spruta jag med en sån tryckluft asså en sån som sprutar lite luft.. om ni förstår min urusla förklaring.. jag blåste bort luft o blad o sådär.. kan de ha nåt luftmassmängmätaren o gjort nåt där??
av N0RBERG
VolvoT4 skrev:Tänkte på en sak imorse.. när jag bytade luftfilter så spruta jag med en sån tryckluft asså en sån som sprutar lite luft.. om ni förstår min urusla förklaring.. jag blåste bort luft o blad o sådär.. kan de ha nåt luftmassmängmätaren o gjort nåt där??
Tror ju inte det iom att bilen går normalt i övrigt och volvo inte hittade ngt. Men testa termostatbyte till att börja med.
av metalHJ
"jag blåste bort luft o blad o sådär" - Blåste du bort luft med luft? Intressant idé :wink:

Det ska nog till mera våld för att du ska sabba LMM på det viset... Dessutom som Norberg skriver borde det märkas i motorns gång i övrigt! En kass LMM är svårt att inte upptäcka.
Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]