Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Inga som helst problem med att svetsa på en ny mutter på pluggen, att det skulle vara olja inne i motorn är väl inte direkt ett bekymmer, om man inte svetsar igenom, eller bara krämar på vilket en normal funtad människa inte skulle göra.

Se bara till att ytan är ren runtomkring. ta en rejäl mutter / alt ett rör och svetsa dit den med ett par rediga punkter.. sedan är det bara skruva loss..
Jag tänkte låta ett någon som kan svetsa få svetsa så det är nog ingen fara.

Jag borde ha tagit kort igår när jag hade den på lyften. Ifall ja lyfter upp den idag så ska jag ta kort för de e ju inte säkert att de går fast dom svetsar på en ny mutter men de borde funka.

Det synd att pluggen sitter så jävla hårt annars så hade man kunnat "limmat" fast något på pluggen med kemisk metall tex en mutter eller en nyckel men tror inte de är starkt nog.
Volvo kan ju dra åt helvetet!
Jag var där idag och fråga hur mycket det skulle kosta ifall dom skulle svetsa fast en mutter. Dom ville ha 500-600kr
Sjukt va dyrt det är o lämna in bilen iaf till märkes verkstäder.

Jag har bestämt mig för att suga ut oljan ist.
Jag vet att man inte får ut allt men de är gratis och så kan jag fixa bulten när jag är i sthlm för då får jag de gjort för lite fikabröd
Ja jag har testat med rörtång. Jag hissa upp bilen men rörtången skala bara bulten.
Jag har iaf bytt oljan o filtret nu. Jag köpte en oljetömmar pump och den funka bra.
Jag satt ner slangen där oljestickan ska sitta och då får man ut det mesta.
Du kan svetsa på oljepluggen utan problem,har gjort det ett flertal ggr på jobbet,funkar på dom flesta skruvar som inte går att få loss,även på små luftskruvar på ett bromsok värmen som blir gör att skruven lossar lättare,men man bör väl ha svetsat lite innan man går på
Den personen som nämnde här i tråden att det "inte var så smart" att svetsa på oljepluggen, funderar jag lite hur mycket den personen själv har löst problem i garaget. Risker finns alltid, men att man skulle bränna igenom tråget och sätta eld på motoroljan, ja då krävs det ett redigt dumhuvud bakom svetshandtaget. Om man kan svetsa en bensintank innehållande bränsle som antänder sju resor värre än olja, så kan man väl för guds skull svetsa i en bult på ett oljetråg!?

För att återkomma till tråden, tekniken du hade genom att suga upp oljan genom oljesticksröret tror jag tyvärr lämnar allt slam i botten på tråget. Det du verkligen behöver få bort med andra ord! Därför är jag lite skeptisk mot den lösningen... Anledningen att man byter olja är för att man vill få bort så mycket föroreningar som möjligt, och mestadels föroreningar samlar sig på botten i form av små små partiklar. Förutom överblivna gaser som absorberas i oljan, mestadels bildat från vevhuset.

Så jag skulle rekomendera dig att byta oljan snart nog igen, och genom den "rätta" vägen. Fram tills dess, kan du ju ragga tag i nån kille som kan hjälpa dig med lite svetsjobb :wink: Lycka till framöver med kärran!
metalHJ skrev:Den personen som nämnde här i tråden att det "inte var så smart" att svetsa på oljepluggen, funderar jag lite hur mycket den personen själv har löst problem i garaget. Risker finns alltid, men att man skulle bränna igenom tråget och sätta eld på motoroljan, ja då krävs det ett redigt dumhuvud bakom svetshandtaget. Om man kan svetsa en bensintank innehållande bränsle som antänder sju resor värre än olja, så kan man väl för guds skull svetsa i en bult på ett oljetråg!?
Jag hade då inte gjort något av dem.
Kan lova att jag fått bort den på annat sett.

Jag är inte speciellt duktig på svetsa också därför jag inte ger mig på det i denna situation heller. skulle inte tippa på att TS ska ge sig på det heller. Så därför avråder jag honom och säger som sagt att jag inte heller hade gett mig på svetsningen.

Problemen i garaget, förlåt att jag går offtopic, men vad skulle jag inte klara av, eller vilka problem, skulle jag inte klara av? Har gjort det mesta på bilen utan att behöva svetsa, allt förutom rost.

ONTOPIC
Som metal sa så är de där inte den lösningen man vill åt. Se verkligen till att fixa pluggen, skölja ur systemet och i med ny fräsch olja så att du slipper problem i framtiden. Känns ju som om bilen skulle må bra av ett korrekt oljebyte i och med problemen du beskrivit med den :D

/stagesix
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]