Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sugladd
Har nu varit och fått ett steg 3 monterat på min fas2:a, är rätt nöjd med trycket, dock har jag både en Cbr och mestadels haft bilar med 300hk+ så är kanske lite bortskämd.

Nu till problemet: Ibland bara stendör bilen oftast när man saktar in t.ex innan en rondell lr liknande, men sen är det bara att starta bilen igen och den går som den skall. Någon mer som varit med om detta lr har någon fundering om vad det kan bero på? Trim gjort på Bsr i mellan Sverige, detta fenomen uppkom alltså efter trim till steg 3.

Tacksam för input!

Mvh
av JohnBSR
Sugladd skrev: Nu till problemet: Ibland bara stendör bilen oftast när man saktar in t.ex innan en rondell lr liknande, men sen är det bara att starta bilen igen och den går som den skall.

En kladdig tomgångsmotor ger exakt dessa bekymmer i hastiga transienter. Skruva loss tomgångsmotorn (var rädd om packningen) som sitter med 2 st torx-bultar och rengör sedan med t.ex 5-56/WD-40 och tops/trasa. Hela arbetet tar bara 5 minuter och brukar avhjälpa 9 av 10 bilar med dessa bekymmer.
Användarvisningsbild
av vetten
Nu snor jag tråden en stund :-O)

Jo har 40-serien tvåpoliga eller trepoliga tomgångsmotorer?
Jag har ännu inte behövt titta efter på V40-in eftersom den inte krånglat hittills ?:-/ PepparPeppar :-O)

Har haft båda sorterna på mina 400-seriebilar så jag vet hur dom funkar tror jag :mrgreen:

Det jag vet är att en tomgångsmotor som är trepolig är lättare att göra rent eftersom sliden i den är helt rörlig i båda riktningarna och att den inte har något fjädertryck mot sej som dom tvåpoliga som ju har en returfjäder som drar tillbaka sliden.
En tomgångsmotor som är trepolig och lättrörlig i båda riktningarna är jättelätt att rengöra eftersom den alltid går att peta fram eller bakåt med en fin mejsel eller liknande om man är försiktig och sen tvätta med T-röd, förtunning eller bromsvätska, man kan använda tops att tvätta rent runt sliden med. En som har returfjäder på sej måste ställas i något lösningsmedel nått dygn eller så och sen får man försöka spola rent den på något sätt eller kanske blåsa med tryckluft.
Där måste man vara mycket försiktig med att försöka bända med en mejsel eftersom den kan skada och repa sliden, så ta det mycket försiktigt där för fjädern är stark och det är lätt att repa sliden, med följd att den kommer att kärva på grund av skadorna :-O)

Jag blev en gång bestämt tillsagd av en 480-kompis att ALDRIG försöka ta isär en tomgångsmotor eftersom det kan bli svårt att få ihop allt igen så som det ska vara, så lämna det :mrgreen:

Ja nu platsar det här nästan under som Tips & Trix det här :mrgreen: men det kanske vår moderator får bestämma :-)-) isåfall kan han ju lägga dit det.

Hoppas att någon fick hjälp av detta :mrgreen:
av Sugladd
JohnBSR skrev:
Sugladd skrev: Nu till problemet: Ibland bara stendör bilen oftast när man saktar in t.ex innan en rondell lr liknande, men sen är det bara att starta bilen igen och den går som den skall.

En kladdig tomgångsmotor ger exakt dessa bekymmer i hastiga transienter. Skruva loss tomgångsmotorn (var rädd om packningen) som sitter med 2 st torx-bultar och rengör sedan med t.ex 5-56/WD-40 och tops/trasa. Hela arbetet tar bara 5 minuter och brukar avhjälpa 9 av 10 bilar med dessa bekymmer.

Tack för snabb feedback, får hoppas att min är en av dom 9 då. Ska ändå snart in till Bsr och installera lite mätare så dom får fixa det då.

Du skrev en kladdig tomgångsmotor, är detta något som trimmet kan ha orsakat? låter ju konstigt, men problemet uppstod ju mer lr mindre direkt efter trimmet, har aldrig hänt original.

Mvh
av JohnBSR
Sugladd skrev: Du skrev en kladdig tomgångsmotor, är detta något som trimmet kan ha orsakat?
Nej, kladd i tomgångsmotorn kan inte orsakas av trimprogramvaran, men det vid byte av programvara nollställs alla adaptiva minnen för samtliga PID-reglerare och därvid kan en tidigare kompensation (som kan ha "hjälpt till" att motverka tomgångsdipp) alltså ha försvunnit. Därför kan dessa typer av "skumma fenomen" uppträda "direkt" efter en omprogrammering av bilen helt enkelt.

Eftersom ingreppet som sådant är såpass enkelt är det en bra sak att testa innan man ger sig på något annat så att säga.

M.v.h.
av chrall
Sugladd skrev:Nu till problemet: Ibland bara stendör bilen oftast när man saktar in t.ex innan en rondell lr liknande, men sen är det bara att starta bilen igen och den går som den skall. Någon mer som varit med om detta lr har någon fundering om vad det kan bero på? Trim gjort på Bsr i mellan Sverige, detta fenomen uppkom alltså efter trim till steg 3.
Har också exakt samma fenomen efter steg 3 på min T4 -02. Blev det bättre efter rengöring av tomgångsmotorn?

Utöver detta har jag också problem med katalysatoreffektivitet efter chipningen som jag tagit upp i en annan tråd. Dessa två symptom kan ju ha ett samband. Läs nedan:

V40 T4 -02 BSR steg 3 Katalysatoreffektivitet under tröskelv
Har som ämnesrubriken beskriver en BSR steg 3 chippad T4. Efter chippningen började problemen med att MIL lampan tänds med jämna mellanrum. OBD2 läsaren indikerar fel relaterat till P0420
Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1). Efter mätning av lambda sensorer hos BSR har dessa kunnat uteslutas som tänkbar felkälla. Nästa steg blev att byta ut luftmassemätaren mot en bättre begagnad (3000 mil). Samma felkod uppkommer efter bytet av luftmassemätaren. MIL lampan tänds inte direkt utan efter ca 5-8 mils konstant körning. Jag ställer därför frågan på detta kompetenta forum. Är det någon som har varit med om liknande fenomen efter chippning och i synnerhet med BSR steg 3, vilket inkluderar 3" framför med sportkat. De flesta ledtrådar på olika forum ledde mot att luftmassemätaren skulle kunna vara orsaken, men nu när den är utbytt och samma felkod återkommer är felorsaken inte lika självklar. Tips mottages tacksamt.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=62198
Volvo 945 STARTAR EJ

Tändspolen ger gnista med utplockade tän[…]

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.