Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Olika delar i bilarna har olika prioritet först ska den väl försöka få kontroll på spinandet och är det bara ett litet spinn som försviner snabbt så finns det nog ingen anledning att tända lampan.
Variosboy skrev:Supersverker:

Kan glädja dig med att jag har exakt samma symptom på min bil.
Har märkt några gånger förut att bilen beter sig precis som du beskrev, och att det funkar när man trycker bort DSA.
Testade på vägen hem från jobbet idag (ett antal upprepade accelerationer) och det är endast när DSA är inaktiverat som det funkar som det ska. Ska tilläggas att när det händer (rycker till) så tänds inte DSA-lampan.

Ska testa i morgon på grusväg om ABS:en arbetar som den ska, och en kollega ska ta med sin "rejäla" felkodsläsare till jobbet till skillnad från min som är köpte på teknikmagasinet för några hundralappar.
Sen blir det nog däcksbyte i helgen och då blir det en seriös inspektion av ABS-ringarna så de ser ut som de ska. Kan tydligen ställa till just detta problem om jag förstår det jag sökt fram här och på google på rätt sätt.
"Skönt att höra"
Lånade en härva med laptop samt mjukvara (AutoDoctor) via jobbet för en Snickers och hittade inga felkoder på min bil heller.

Tänkte åka till lokala skrothandlaren och se om jag kan låna en enhet för att skiftbyta.
Vad jag har kunnat läsa på i Haynes så har DSAn inga egna givare etc, utan får all info via ECUn, vilket gör att ett skiftbyte inte borde vara några problem alls.
(Ska vara en rätt enkel operation, bara att ta bort klädselpanelen från högra A-stoplen och skruva bort)

Återkommer med resultat om jag får låna enheten eller inte, verkar ligga på runt tusenlappen och det är lite väl för ett problem som egentligen inte skadar mig så mycket annat än att jag är nyfiken =)
Uppdatering;

No go på skiftbyte DSA-box, så får bli undersökning av ABS-ringar när jag byter däck för att se något onormalt där.

F.ö så går min bil nu 50km/h snabbare än tidigare, för jag har hittat ett par blåeloxerade täckplåtar för motorn på skroten för en hundralapp.
Klistermärken och lackade motordelar/kåpor gör en hel del på toppfarten! :D

Trist att inte bytet gjorde någon skillnad..

"Hoppas" att ringarna kan ge någon indikation på läget..

EDIT: Stavning.
SuperSverker skrev:Uppdatering;

No go på skiftbyte DSA-box, så får bli undersökning av ABS-ringar när jag byter däck för att se något onormalt där.

F.ö så går min bil nu 50km/h snabbare än tidigare, för jag har hittat ett par blåeloxerade täckplåtar för motorn på skroten för en hundralapp.
Om du gör rent ringarna, rekomenderat att inte använda tryckluft för ren blåsning, lager haveri!! :-O)
Felet kan också bero på att det är dålig kontakt någonstans jag har upplevt det på en del bilar, den stota boven är att det med tiden kan bildas oxid i kontaktstyckena som ibland kan ge upphov till att det blir dålig kontakt och bilen uppför sej konstigt.
Testa att rengör kontaktstyckena ordentligt för att se om det försvinner ett ganska enkelt jobb.
jag gjorde ren dom i samband med att växellådan revs ner.
Spraya på lite wd40 sen liten kniv o skrapa fint i mellan kuggarna sen stålborste o avfettning o torka med ren trasa
blev shit fräscht..
Sen behöver man väl inte köra med den där " kärringamojängen"om motorn går bra utan den inkopplad bara gasa normalt
enda gången den funkar på snö o is är om man håller plattan i mattan o styr i mot- annars massa ryck o slit o shit.
Abs bromsen kan ju va bra om man är livrädd om livet jag kör alltid med ytterst lite vänster broms så att ej det griper in allra helst
på vintriga norrländska skogs vägar :D
Variosboy skrev:Klistermärken och lackade motordelar/kåpor gör en hel del på toppfarten! :D

Trist att inte bytet gjorde någon skillnad..

"Hoppas" att ringarna kan ge någon indikation på läget..

EDIT: Stavning.
För att förtydliga, fick inte låna DSA-box av lokala skroten (något om stöldrisk och att individnummer på lådorna visst gick att förfalska)
:(

Uppdatering:

Gjorde en extra vända med Auto.Com och fick lite ytterliggare info.

Min DSA-kontakt hoppar mellan på och av även om man påverkar den manuellt (syns endast i felsökningsmjukvaran, ej på manöverpanelen), vilket får mig att luta mer åt mjukvara/elektronik (=DSA-box), äv just ABS-ringarna.
Gjordes ett komplett test av ABS och hittade inget ur det normala.

Nästa steg för min del blir att rengöra kontaktstycken enl ovan så får vi se :)

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]