Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sweddan
whitethrash skrev:
MartinS skrev:Upps, sorry. Jag skulle nog sikta in på min regulatorn då. Skulle det va WG'n borde det ju va noll laddtryck kan jag tycka.
Ja den laddar som sagt max 0.3-0,4 bar (brukar ligga runt 0,8-0,9. Har läst runt lite och det verkar som om folk som haft liknande problem har löst det genom att byta magnetventil, så jag börjar väl där antar jag. Funkar inte det så får jag kolla på andra alternativ, hur kollar man regulatorn då?

Bilen går ju riktigt segt just nu och det börjar bli jobbigt att bli omkörd i uppförsbackar av pensionärer.haha.

Är den chippad? Den ska inte ladda mer än runt 0,6 bar original. Fas2:orna är dessutom känsligare än fas1 så tänk dig för innan du mosar på med högre ladd. Kan ju vara så att du bara behöver spänna armen på WG ett par varv, men då den helt plötsligt bara laddade sämre så kan det ju vara som sagt tidigare MV.

Har motorelektroniklampan (lambdalampan) lyst? Jag har varit med om ett fall där en av map-sensorerna har pajat. Det sitter en på insuget och en på intercoolern/tryckslangsanslutningen längst fram emot grillen så att säga. Då brukar man dock få en felkod. Har du läst ut några felkoder?
av whitethrash
sweddan skrev:
whitethrash skrev:
MartinS skrev:Upps, sorry. Jag skulle nog sikta in på min regulatorn då. Skulle det va WG'n borde det ju va noll laddtryck kan jag tycka.
Ja den laddar som sagt max 0.3-0,4 bar (brukar ligga runt 0,8-0,9. Har läst runt lite och det verkar som om folk som haft liknande problem har löst det genom att byta magnetventil, så jag börjar väl där antar jag. Funkar inte det så får jag kolla på andra alternativ, hur kollar man regulatorn då?

Bilen går ju riktigt segt just nu och det börjar bli jobbigt att bli omkörd i uppförsbackar av pensionärer.haha.

Är den chippad? Den ska inte ladda mer än runt 0,6 bar original. Fas2:orna är dessutom känsligare än fas1 så tänk dig för innan du mosar på med högre ladd. Kan ju vara så att du bara behöver spänna armen på WG ett par varv, men då den helt plötsligt bara laddade sämre så kan det ju vara som sagt tidigare MV.

Har motorelektroniklampan (lambdalampan) lyst? Jag har varit med om ett fall där en av map-sensorerna har pajat. Det sitter en på insuget och en på intercoolern/tryckslangsanslutningen längst fram emot grillen så att säga. Då brukar man dock få en felkod. Har du läst ut några felkoder?
Jag har haft bilen i nån månad själv bara så jag har ingen aning vad som är gjort med bilen då förre ägaren inte hade en aning vad ägaren före det hade gjort, och det var troligtvis han som hade fixat det mesta.
Mycket var gjort på den i styling väg osv. och den går lite rappare än en vanlig 2,0t så mina gissningar är att den är chippad, det jag jämför med är att jag hade en annan 2.0t chippad för nått år sen.
Har inte själv ställt ladd osv på den, men det är svårt att veta vad tidigare ägare gjort...
av whitethrash
sweddan skrev:
whitethrash skrev:

Har provat att byta MV idag och det gav inga resultat, den går lika dåligt som förut....
Ingen lampa som lyser iaf, har inte läst några felkoder än men ska ta och kolla upp det.
Användarvisningsbild
av vetten
Råkade ut för att en av mina tidigare 480turbo helt plötsligt blev slö och inte orkade ladda trodde att nu har jag ställt till det så att det blir dyrt men när jag kom hem så upptäckte jag att det hängde små svarta trådar ur avgasröret det visade sej att det var dämpmaterialet i den bakre ljuddämparen som var på väg ut och kvävde motorn, fick rensa ur ljuddämparen med en lång ståltråd med en krok på längst ut och sen blev det både dovare ljud plus att bilen gick som vanligt igen.
Samma symptom kan uppstå om katalysatorn blir tilltäppt (cellplattorna börjar lossna) så att avgaserna inte kan komma ut ordentligt. Ja det var en sak som ja kom på och som kanske är värd att kolla?
av whitethrash
vetten skrev:Råkade ut för att en av mina tidigare 480turbo helt plötsligt blev slö och inte orkade ladda trodde att nu har jag ställt till det så att det blir dyrt men när jag kom hem så upptäckte jag att det hängde små svarta trådar ur avgasröret det visade sej att det var dämpmaterialet i den bakre ljuddämparen som var på väg ut och kvävde motorn, fick rensa ur ljuddämparen med en lång ståltråd med en krok på längst ut och sen blev det både dovare ljud plus att bilen gick som vanligt igen.
Samma symptom kan uppstå om katalysatorn blir tilltäppt (cellplattorna börjar lossna) så att avgaserna inte kan komma ut ordentligt. Ja det var en sak som ja kom på och som kanske är värd att kolla?

Ingen dum idé! Det kan ju helt klart vara värt att kolla upp, var under bilen idag och tyckte att katalysatorn var lite väl varm och att avgasröret var nästan svalt efter katten, då kanske det kan vara så att det är nästan igensatt där då?. men skulle det påverka laddningen av turbon?
Användarvisningsbild
av vetten
Ja om motorn inte kan trycka ut avgaserna ordentligt så borde den väl att få fel värden och storkna.
När jag råkade ut för att det blev för tätt så ville inte turbon ladda mer än 0,3 mot "normalt" för den bilen uppställd 0,9 det blev tydligen för stort mottryck.
Det måste finnas fler här som vet mer om detta.
av whitethrash
vetten skrev:Ja om motorn inte kan trycka ut avgaserna ordentligt så borde den väl att få fel värden och storkna.
När jag råkade ut för att det blev för tätt så ville inte turbon ladda mer än 0,3 mot "normalt" för den bilen uppställd 0,9 det blev tydligen för stort mottryck.
Det måste finnas fler här som vet mer om detta.
Ja det kan ju vara värt att kolla upp som sagt, kan tändstiften göra att det blir den typen av fel som jag har? om dom är dåliga?
av whitethrash
vetten skrev:Det brukar skramla om katalysatorn om cellerna börjar lossna.
Ok. Nått skrammel hör jag inte iaf. Idag blir det att kolla tändstiften, vet snart inte vart jag ska kolla längre, tänkte försöka få nån att kolla efter felkoder imorgon om det ligger nått där.
av Sony905
Tja!

Har samma problem som dig, slö 2.0T, jag tog bort skölden på min och såg att armen var lös, satte på den igen och kände ''lite'' bättre tryck men mot min mors 2.0T så är det långt kvar, bytte även magnetventil imorse, ingen förbättring!

Någon som har nån ide vad man kan kolla upp nu? spänna klockan som någon skrev i tråden? kan de va något?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Ska prova att byta dieselfilter, har upplevt att b[…]

motorinställning

Märken på kamremmen stämmer mot m&[…]

Börjat semestern med felfri besiktning :-D […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, nä[…]