Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V40sport
mangwie skrev:
benka1 skrev:Har 17" på min fast 1hjulpar är det 225/45 och däcken tar i fjäderbenen fram men bak går det fast det tar i
plastlisten runt hjulhuset,skumm offset på fälgarna tror jag ,eller så är däcken alldeles för hög?
Fram sitter det slitna 215/40 o dom funkar-fast måste köpa nya till våren ,4 nya isåfall!
Bilen är ej sänkt av mig utan sitter sportchassi på min -98 t4 undrar hur mycket lägre?
Funderar kapa 1halvt /1varv fram bara utseendets skull(billigt).
Det är ju precis det jag vill göra! Få den lite lägre bara för utseendets skull och kränga på ett par 17" el 18" som sagt. Men jag har hört många skräckhistorier om de som kapat fjädrarna. Har ej gjort de själv så jag har ingen erfarenhet. Skulle ju vara de billigaste alternativet om det skulle funka. Någon som vet? :D
Jag tror det bästa alternativet är att köpa fyra sänkfjädrar. Kapar du dina originalfjädrar och det blir fel så måste du ju köpa nytt ändå.
Att kapa fjädrar, lite så där, är ingen bra lösning och dessutom kan bilprovarn klaga. Ligger mycket sanning i de där historierna för övrigt...
Lägg till att arbetet kostar, om du inte gör allt själv. Därtill kommer en hjulinställning, om du är lite seriös och inte bara är ute efter att klappsänka bilen.

Ett tips är att tröska igenom Bildelsbasen.se efter fjädrar - de kan ha hyffsat nya sänkfjädrar också.
Bara att söka på ditt regnummer.
av benka1
Har kapat fjädrar på 4-5 bilar -inga problem med det,utom en gång då bilprovningen klaga på att fjädern hade gått av
när dom hade hissat upp den ,fjädern föll ut från övre lagringen men den gick igenom -hade kapat to much(2,5varv)he he!
Användarvisningsbild
av V40sport
benka1 skrev:Har kapat fjädrar på 4-5 bilar...
Ok, men har du kapat fjädrar på 4-5 S/V40?
Ingen bil är egentligen den andra lik, när man börjar mickla med hjulställ o dyl.
Problemet är ju också att man får en fjäder som bara ligger an på en punkt i fjäderskålen. Fjädern "står på tå".
Det tillkommer även trassel med olika varianter av låsningar av fjädern: Slangklämma, etc.
Gör rätt från början istället. Ska man ändå riva isär så kan man ju kosta på några kronor och bli nöjd med resultatet.

Men det är klart. Vill man bonnmecka med en bil som bara är tio år gammal så varsågod.
Användarvisningsbild
av mangwie
V40sport skrev:
mangwie skrev:
benka1 skrev:Har 17" på min fast 1hjulpar är det 225/45 och däcken tar i fjäderbenen fram men bak går det fast det tar i
plastlisten runt hjulhuset,skumm offset på fälgarna tror jag ,eller så är däcken alldeles för hög?
Fram sitter det slitna 215/40 o dom funkar-fast måste köpa nya till våren ,4 nya isåfall!
Bilen är ej sänkt av mig utan sitter sportchassi på min -98 t4 undrar hur mycket lägre?
Funderar kapa 1halvt /1varv fram bara utseendets skull(billigt).
Det är ju precis det jag vill göra! Få den lite lägre bara för utseendets skull och kränga på ett par 17" el 18" som sagt. Men jag har hört många skräckhistorier om de som kapat fjädrarna. Har ej gjort de själv så jag har ingen erfarenhet. Skulle ju vara de billigaste alternativet om det skulle funka. Någon som vet? :D
Jag tror det bästa alternativet är att köpa fyra sänkfjädrar. Kapar du dina originalfjädrar och det blir fel så måste du ju köpa nytt ändå.
Att kapa fjädrar, lite så där, är ingen bra lösning och dessutom kan bilprovarn klaga. Ligger mycket sanning i de där historierna för övrigt...
Lägg till att arbetet kostar, om du inte gör allt själv. Därtill kommer en hjulinställning, om du är lite seriös och inte bara är ute efter att klappsänka bilen.

Ett tips är att tröska igenom Bildelsbasen.se efter fjädrar - de kan ha hyffsat nya sänkfjädrar också.
Bara att söka på ditt regnummer.

Tack för tipset V40sport! :-)-) Jag hade ändå inte tänkt att kapa min orginalfjädrar ändå. Kan ju vara bra att ha om säljer bilen vidare till någon rackare som inte vill ha den sänkt! Iallafall kunna säga att allt orginal följer med :) Så alternativet var att endast sätta lite lägre fjädrar på den så, eller eventuellt Coilovers / ställbara dämpare.
av benka1
Jo jo ni kan ju kosta på ni som har råd,själv så ligger jag på gränsen att kunna ha en bil-allra helst denna som jag har kostat på 12000:_ på grejer som ej syns,den du!
Användarvisningsbild
av Nightmare89
benka1 skrev:Jo jo ni kan ju kosta på ni som har råd,själv så ligger jag på gränsen att kunna ha en bil-allra helst denna som jag har kostat på 12000:_ på grejer som ej syns,den du!
Har grejer under huven för mer en va bilen e värd :lol: dyrt att ligga på topp!
Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]