Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av defacto
Har en v40 från 98 som rullat strax över 30´och hon tickar på som vilken mora klocka som helst. beror helt på hur bilen du köper har blivit vårdad.
av metalHJ
Ja inte skulle det vara något konstigt att en S/V40 2.0T rullat 25.000 mil. Rent maskinellt är det bra bilar, och kan verkligen rekomenderas. Svagheten på bilarna är i första hand rosten, som troligtvis kommer döda bilen före motor och låda såvida man servar det. Jag har själv 2 st. x40 med just 2.0T motorn, och motorn är en riktigt bra konstruktion. Pålitilig och alldeles lagom med pulver för vanlig vardagskörning! Har ena med automat och andra med manuell, och båda är klockrena i drivlinan och riktigt behagliga att köra och mig veterligen pålitliga robusta lådor. Köper du bilarna med mindre motorer, får du också avsevärt sämre lådor. Håll dig till turbomodellerna, och då kanske framförallt 2.0T. T4'an är större chans att den är sönderkörd!
Användarvisningsbild
av Nightmare89
metalHJ skrev:Ja inte skulle det vara något konstigt att en S/V40 2.0T rullat 25.000 mil. Rent maskinellt är det bra bilar, och kan verkligen rekomenderas. Svagheten på bilarna är i första hand rosten, som troligtvis kommer döda bilen före motor och låda såvida man servar det. Jag har själv 2 st. x40 med just 2.0T motorn, och motorn är en riktigt bra konstruktion. Pålitilig och alldeles lagom med pulver för vanlig vardagskörning! Har ena med automat och andra med manuell, och båda är klockrena i drivlinan och riktigt behagliga att köra och mig veterligen pålitliga robusta lådor. Köper du bilarna med mindre motorer, får du också avsevärt sämre lådor. Håll dig till turbomodellerna, och då kanske framförallt 2.0T. T4'an är större chans att den är sönderkörd!
Helt rätt lådan är skottsäker behövs jäkligt mycket stryk och slagväxling innan den ger upp! Klarar minns 450Hk utan att behöva göra något med den
Då menar jag M56 lådan sitter i alla 2,0T och T4
Användarvisningsbild
av goransson89
Kolla framskärmarna och huven under grillen väldigt noga efter rost, där brukar det komma först :)

Och på tal om just miltal...

Jag har själv en S40 som rullat snart 42 000 mil, den känns mycket bättre att köra än 855:an jag hade som hade gått 22 000 mil 8)

Och när jag tittar på en bil, så brukar jag inte alls kolla så noga, går bilen igång och låter bra är jag oftast nöjd :)

Så det "janvolvo" säger om att man får lägga ut minst vad bilen kostar på reservdelar är inte alls sant!

Hade en 854 GLT -92 34 000 mil.
Den bytte jag kammrem, bromsklotsar bak, handbromsbackar bak. Den bilen hade jag nästan 4 år.
Inköpspris 13 000:-
Kostnad reservdelar ca 2000:- (500:- /år)

Volvo 855 -94 22000 mil
Ca 1 år.
Bromsklotsar bak,
Inköpspris 10 000
Kostnad reservdelar: typ 300:-?

S40 - 99 24000mil
1 år.
Hjullager / styrspindel vänster fram + spindelled vänster fram.
Inköpspris 19000:-
Reservdelspris under 1000 lappen. (Finns mycket detlar på skroten;) )

Inte så farligt :)
av metalHJ
goransson89 skrev:Kolla framskärmarna och huven under grillen väldigt noga efter rost, där brukar det komma först :)

Jag har själv en S40 som rullat snart 42 000 mil, den känns mycket bättre att köra än 855:an jag hade som hade gått 22 000 mil 8)

Och när jag tittar på en bil, så brukar jag inte alls kolla så noga, går bilen igång och låter bra är jag oftast nöjd :)

Så det "janvolvo" säger om att man får lägga ut minst vad bilen kostar på reservdelar är inte alls sant!

Den bytte jag kammrem, bromsklotsar bak, handbromsbackar bak. Den bilen hade jag nästan 4 år.

Volvo 855 -94 22000 mil
Ca 1 år.
Bromsklotsar bak,
Inköpspris 10 000

S40 - 99 24000mil
1 år.

Du har helt rätt i allt du säger! :-)-) Fint med 42 000 mil på mätaren, vad har du för motor i den S40'in?
Användarvisningsbild
av goransson89
metalHJ skrev:
goransson89 skrev:Kolla framskärmarna och huven under grillen väldigt noga efter rost, där brukar det komma först :)

Volvo 855 -94 22000 mil
Ca 1 år.
Bromsklotsar bak,
Inköpspris 10 000

S40 - 99 24000mil
1 år.

Du har helt rätt i allt du säger! :-)-) Fint med 42 000 mil på mätaren, vad har du för motor i den S40'in?
Diesel 8)
av rudarmy
mineo skrev:Jag behöver ny bil i prisklassen 10 - 20.000:-. Har nu sett ett par stycken S40 som gått runt 25000 mil och undrar om det kan vara ett bra köp? Hur långt kan en S40 gå?

Jag kan inte mycket om bilar alls så jag har svårt att veta vilka frågor jag ska ställa till säljaren. Jag har fått information om att man relativt nyligen bytt kamrem och att turbon är bytt. Även länkarm (vad det nu är) är bytt.

Vad ska jag tänka på?

Tacksam för svar!
hej!
tänk på att det är köparens marknad så pruta på så du skäms:)

s40 2.0t 99-00 över 25000 mil! skulle jag ej betalt mer än 10-12000 om den är orginal..
kollade lite snabbt på blocket: http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo ... m?ca=7&w=3
den kan du säkert få ner till 12000,med tanke på slitna sommardäck..
ok bil tycker jag!

EDIT:såg att den va lite stylad med ögonlock, xc-grill o vita sidoljus :)

mvh bengt
av Denzar
Har en T4 som snart gått 28000 mil, fungerar klockrent i motor och turbo.

Att leta rost på en bil som gått 25kmil+ känns lite väl. Hittar du en utan måste det vara något stort annat fel ;) Eller att dom har högt pris.

Bara slipa ner och "underhållslacka". Självklart köper man inte en som är massor av rost på.. Plåten är rutten på dom här bilarna det får man leva med, men en underbar bil är det annars :)

Som sagt, är kamremmen bytt relativt nyss och att den är besiktad nyligen så ökar iallafall chanserna till en bra bil!
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]