Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
Denzar skrev:Hej, jag har läst att har man en bil som rycker vid högre varv när man gasar kraftigt kan det vara sprucket i tändspolarna.

Jag undrar om någon vänlig själ kan beskriva (helst med bilder, men går självklart bra utan) från start vad man behöver och hur man tar ut dom för att undersöka dom!

Jag har en Volvo V40, 2,0, T4 - 98.

Tack på förhand!

Svar på gammal tråd men här är bilder, kollade igår stift o spolar om de var dåliga för min bil går precis så dåligt som beskrivs;

Bild

Lång spricka på foten, tändspole sitter fast med 6 kantig skruv och demonteras med hjälp av en 10 hylsa.

Bild
Tändstiftet på samma plats är av uppe på, undra vad lilla metalbiten tog vägen i motorn? kanske repat upp ordentligt där inne?
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
Köpte en ny tändspole på mekonomen och ett nytt tändstift (observera 1stift NGK), dock fick jag märket BERU på tändspolen.

Någon som vet ifall tändspolarna bör vara av samma märke eller kan man köra en original volvo tändspole ihop med en annan tändspole märket BERU? eller borde bägge vara av samma tillverkare?

När man byter tändstift, måste man även här köra med alla fyra stiften nya eller räcker det att man byter ut ett stift när det ser ut som på bilden över? bytte bara ett stift då ett var trasigt och de andra såg bra ut ??:-/ men bilen går till och från dåligt.

Ibland går den som en skållad blixt, och ibland får den för sig att gå halvtaskigt på 3 cylindrar, funderar på om det kan göra med två olika tändspolar eller för att 1 stift är nytt och de andra 3 är 5 månader gamla, att de får olika snabb respons på gnista? någon som vet? ;)

Bytte dessutom slangarna från turbon till magnetventilen och efter detta så håller bilen laddtrycket på 1bar när jag trycker på, innan så pendla den upp o ner aldrig att den höll kvar på 1 bar, så nått gott har kommit ur det senaste meckandet.
av klacken
Hur mycket är stiften körda med? Åldern på stiften har ingen betydelse utan det är brukstiden som avgör. Angående tändspolarna så tror jag inte det är någon skillnad, men jag skulle nog bytt båda.
av klacken
Hur mycket är stiften körda med? Åldern på stiften har ingen betydelse utan det är brukstiden som avgör. Angående tändspolarna så tror jag inte det är någon skillnad, men jag skulle nog bytt båda.
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
klacken skrev:Hur mycket är stiften körda med? Åldern på stiften har ingen betydelse utan det är brukstiden som avgör. Angående tändspolarna så tror jag inte det är någon skillnad, men jag skulle nog bytt båda.
minst 400 mil skulle ja kunna tänka mig, den dumma sig i sommar o stängde av sig så då körde ja inte långvägar som jag annars skulle göra, bara stadskörning.
av benka1
Du får ingen felkod?
Kolla resistansen i tändkablarna oxå ska ligga runt 7-800 ohm,sen står det årtal på dom man bör byta kablarna
om dom är för gamla....
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
bytte idag alla 4 på bilen Bild

Bild

funderar på om det kan ha o göra med anslutningarna med
Bild
brukar ju annars sitta en han-kontakt som är blå eller grå som man sätter på tändspolen, men då de gamla smula sönder sig kör jag såhär, verkar inte gå köpa den där blåa kontaktstycket heller, om man inte har tur o hittar det på skroten.
av klacken
Dom två till vänster ser ju ok ut men dom till höger ser ju inte riktigt bra ut.är dom till vänster en spole och dom till höger den andra?
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
klacken skrev:Dom två till vänster ser ju ok ut men dom till höger ser ju inte riktigt bra ut.är dom till vänster en spole och dom till höger den andra?

japp dom är tagna som om man ser motorn framifrån, de två som är brunbrända är de första två med tändkablar 1 och 2, de andra är de två med tändspolar 3 och 4.
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
Någon som vet var bränsletrycksregulatorn sitter i volvo v40 2.0t fas1 årsmodell 1998?

Bild

på min fas 1,5 2000 årsmodell sitter den till höger om spridarbryggan lättåtkomligt, men på min 98'a? var?

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]