Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rd350
Har du dragit av en ny oanvänd bult har du förmodligen olja eller vatten under bulten, prova att borra rakt igenom bulten så trycket släpper. Finns det inte vätska i hålet lär den ha skuret i gängorna, änn om bulten smäller mitt av ska ju biten som sitter kvar sitta ganska "löst". Jag har borrat ut en bult i en sexa som var fastrostad, gjorde först en styrning som passade i hålet innan gängorna börjar, i styrningen borrades ett fyra millimeters hål i en svarv för att kunna centrera ordentligt. Kan tillägga att det tog många timmar att borra ut bulten....
av WoFFe
Nu har jag borrat rakt igenom bulten men den sitter fortfarande som berg. Har testat skruvurdragare och det funkar inte. Kan man ta en skärbrännare och bränna bort bulten? Eller har ni nåt annat förslag?
av rd350
Du kan inte ta en skärbrännare. Om du hitintills borrat exakt mitt i centrum på skruven är det "bara" att fortsätta med nästa storlek på borr tills du kan rensa gängorna med en gängtapp. Bara ett förtydligande, du skriver fem cm ner i blocket du menar väl millimeter?
av WoFFe
nej jag menar centimeter :P får ner hela lillfingret och det är precis så att jag kan nudda bulten x)
av rd350
Japp, jag ger mig! Var nere i källarn och kollade på ett block till en sexa och det är som du säger styvt 50mm till gängan börjar. Problemet är om man sabbar gängorna blir det svårt att ersätta med helicoil eller liknande. Ta god tid på dig om du ska borra och rensa....

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]