Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Willis
Tjenare thorell!

Har inte läst igenom tråden grundligt, men för att få dubbla mugghållare i mittkonsolen är du nog ute efter artikelnummer: 30617064
Om det behövs ta med det numret till Volvo så kan du se hur det ser ut :)
Användarvisningsbild
av thorell
Tomas88 skrev:På de senare årsmodellerna av S/V40 är det bara att koppla som vanligt. Men på de tidigare så är det minusstyrning till helljuset och det går därför inte koppla som vanligt men man behöver inte mer avancerad utrustning för detta.
Ska du ändå köpa relä/kabel-sats så har det ju ingen betydelse för dig annars finns det trådar om detta.
Det där med minusstyrning fick jag lära mig den hårda vägen när jag satte på extraljusen på min förra bil, en 1.8i från 97... Oj oj oj vad vi kliade oss i huvudet innan vi fick reda på att det var minusstyrning. :D

Då är det bara att köra som vanligt då om 50 W xenon i helljuset inte räcker. Ska ändå göra ett försök att få tag i en originalknapp att sätta i kupén i såna fall.
Användarvisningsbild
av thorell
Willis skrev:Tjenare thorell!

Har inte läst igenom tråden grundligt, men för att få dubbla mugghållare i mittkonsolen är du nog ute efter artikelnummer: 30617064
Om det behövs ta med det numret till Volvo så kan du se hur det ser ut :)
Tack för svar!

Har hittat den där hållaren oxå, men jag tycker nog ändå att det blir bättre att sätta en enkel hållare ovanför stereon. Gillar det stora facket i mittkonsollen, och de gånger man har passagerare med sig som ska dricka kan de gott hålla i kaffet :P

EDIT: stavning
Användarvisningsbild
av thorell
Sådär, då var man hemma från första riktiga turen i nya bilen, och jag är banne mig ännu mer nöjd nu! Hade ställt in mig på att både chippa och bygga baslåda, men chippet får nog vänta till efter vintern och med en ny huvudenhet så spelar ju originalhögtalarna helt ok. Kommer dock att byta frontsystemet till något lättdrivet med lite mer distinkt diskant, för det saknar jag en smula.

Har oxå pratat med den tidigare ägaren, en äldre herre som köpte bilen ny, och han hade ingenting att anmärka på, vilket man kan förstå när man tittar på och kör bilen. Motorrummet är kliniskt rent och ser nästan nytt ut.

Det enda jag har att anmärka på är att halvljuset är väldigt kort (xenon). Påtalade för handlarn att de skulle titta på detta då jag har flera vänner som kör Volvo med xenon och oxå har haft problem med detta. Försökte att justera upp ljuset själv, och det gick bra på ena sidan. På förarsidan däremot var krysspåret längst ner i ställskruven (som är i plast och dessutom går att ställa med insex) helt slut, och hur jag än skruvade på den så rörde sig inte lampan. Nån som vet om detta går att åtgärda utan att byta hela strålkastaren? Misstänker att det är nåt vred eller nåt som hoppat ur. Eller misstänker och misstänker, jag hoppas :)

När vi ändå är inne på ljuset så är jag ganska säker på att det kommer räcka med 50W xenon i helljuset. Det parat med vita LED i position och LED alternativt Xenonlook i dimljusen så är saken biff. Någon som har satt LED i dimljusen? Blir det bra?

Fy fan vad jag är nöjd! :D
Användarvisningsbild
av MechaniX
Tänkt sätta dioder i mina dimljus. Det sitter såna där plåtkåpor i, antar att det är nåt bländskydd eller nåt och det rekommenderas att man plockar bort dom när man kör dioder.

Har satt dioder i p-ljusen, skyltbelysningen samt sidomarkeringarna. Även innerbelysningen är dioder.
Xenonkonverterade mina helljus i våras och är väldigt nöjd med det, det är bara lite trist med uppstartstiden.. :roll:
Användarvisningsbild
av thorell
MechaniX skrev:Tänkt sätta dioder i mina dimljus. Det sitter såna där plåtkåpor i, antar att det är nåt bländskydd eller nåt och det rekommenderas att man plockar bort dom när man kör dioder.

Har satt dioder i p-ljusen, skyltbelysningen samt sidomarkeringarna. Även innerbelysningen är dioder.
Xenonkonverterade mina helljus i våras och är väldigt nöjd med det, det är bara lite trist med uppstartstiden.. :roll:
Så helljuset räcker till alltså? Klart att det är en subjektiv bedömning, men om man utgår från den ljusbilden som är nu med vanliga 55wattare så känns det som om det inte kommer bli för kort i vart fall, möjligvis för smalt.

Med tanke på uppstartstiden, vad har du för märke på dina xenon? Polaren har köpt Brightstar från hova.com, och de är lite sega första gången de tänds, men sedan så går det fort.
Användarvisningsbild
av MechaniX
Mina är från Humanhabit.se och det är första starten som är seg, man riktigt ser hur ljuset växer fram. Sen är det inga problem, har 35W 4300K och det räcker bra enligt min mening då original helljus var ett skämt.

Ljusbilden har jag inga problem med, bra bredd och man ser upp i trädtopparna :mrgreen:
Användarvisningsbild
av thorell
MechaniX skrev:Mina är från Humanhabit.se och det är första starten som är seg, man riktigt ser hur ljuset växer fram. Sen är det inga problem, har 35W 4300K och det räcker bra enligt min mening då original helljus var ett skämt.

Ljusbilden har jag inga problem med, bra bredd och man ser upp i trädtopparna :mrgreen:
Ok. Ja, det där med uppstarten tror jag är svårt att undvika när det gäller eftermonterade xenon.

Vad gäller originalhelljuset tycker jag ändå att det är ok (och det är väl därför jag tror att jag kommer slippa extraljus) men det jag jämför med är ju en fas 1 med H4...

Ska köpa ett 50w-kit 5000k från Hova på måndag. Egentligen skulle jag vilja ha 4300k som det är i halvljuset, men Hova har 5000k som lägst och xenonkungen får hem sina först i slutet av augusti... Det borde väl ändå inte vara så jävla stor skillnad, eller?
Användarvisningsbild
av MechaniX
Det kommer nog bara vara en liten skillnad, värre om man går upp mot 8000K..

Hade en gammal Mondeo innan V40:n och den hade separata H7:or till helljusen och jag tycker den var bättre, men det kan vara det att V40:n har så pass mycket bättre halvljus iom xenon som gör att helljusen verkar "klena". Jag tror du blir nöjd med 50W. :-)-)
Användarvisningsbild
av thorell
Sådär, nästan en vecka har gått med den nya bilen och jag blir bara mer och mer nöjd. Har haft uppe bilen på lyft nu, och det finns knappast en tillstymmelse till rost på undersidan, bortsett från den eftermonterade dragkroken. Detta ska åtgärdas när vinterdäcken åker på.

I går var jag nere på Autotech i Trollhättan och installerade ett steg 1. Tänkte först vänta med att trimma, men va fan, lika bra att göra det med en gång, och satan i gatan att det gjorde skillnad!

I morgon bär det iväg till Ljudia och Hova för att hämta lite godsaker som ska smackas i.
Förut idag så pratade jag med en polare som har egen lackbox, och vi kom överens om att lackera dörrhandtag, rails, bakrutetorkare och sidokjolar i silver. Förmodligen åker listerna som går från motorhuv till baklucka (i skarven mellan tak och sida om ni förstår) med oxå. Det enda som är svart på bilen då är fönsterlister och kåpan som vindrutetorkarna fram sitter i. Kommer nog bli riktigt fint.

En annan sak som ska bytas ut är framrutan. Alldeles för repig för min smak.

I månadskiftet är det tänkt att bilen ska lämnas in för professionell knulltejpning oxå. Sen är jag nog ta mig fan nöjd =)

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]