Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Vilket skitexemplar du köpt ;)

Skyll gärna på modellen för att dåliga eftermarknadsfjädrar gått sönder, växellådan har pajjat på grund av trimming etc. etc...

Jag hade en V40-98 i fem år när den var ny (upp till 16000mil) och den var kanon. Nu köpte vi en S40-03 för två år sedan igen och den bara rullar på utan missöden. Har kört den nu från 9000mil till 14500mil och det har inte varit några bekymmer. Men det gäller ju att köpa bra exemplar och inte det billigaste på blocket, men det gäller alla bilar....

/Martin
Håller med föregående inlägg, skyll inte på bilen när det är oftast är tidigare ägare som är det största problemet, oavsett vilken bil man köper. Köper man trimmat och stylat och inte vet hur seriöst det skruvats och hur hårt den körts så tar man en risk.. tyvärr brukar man få se det som lärpengar.

Bromsoken bak är att anse som "slitdelar" enligt vad jag förstått, men resten av felen ligger nog dom "närmare 300 hk" till stor del bakom, då drivlina och chassi helt enkelt inte är byggt för den effekten och till slut ger nåt upp.. :roll:
av rudarmy
Byt motorfästena så ska du se att det inte Knakar å smäller längre..
Du måste misshandla växellådan VÄLDIGT mycket( bottgasväxling etc) innan den börjar ge upp, den är god för åtminstone 450hk
Du måste ju ha hört dessa oljud vid provkörningen innan köp el?

Sen att skylla på x40 modellen pga att du inte kollat upp bilen innan köp är ju bara löjligt...
Utöver vvt ( som du haft sönder)så är d ju bara slitage grejjer!
Tråkigt att ägaren innan inte skött bilen men du får se det som läropeng, provat å häva köpet?

Mvh bengt
Användarvisningsbild
av SvenB
Fjelltrone skrev:Hade någon bilägare lurat mig så mycket som den du köpte bilen av, så hade jag gjort en påhälsning med baseballträ av tyngre dimensionen! Fan hatar sådan som luras och trixar...
Vem har talat om att ha blivit lurad? Du vet inte vad han gav för bilen. Dessutom har man undersöksplikt, och när man köper en så pass trimmad bil är det extra viktigt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Självklart, jag har inte påstått något annat. Men jag tror nog att TS får ta detta som "lärpengar", tråkigt i och för sig. Men man får nog räkna med att en så hårt trimmad bil också blivit hårt körd och kräver att man undersöker extra noga. Vi vet inte om felen var dolda, i så fall kan kanske basebollträt är en lösning.
av metalHJ
Förstår inte hela argumentationen om att någon skulle blivit lurad? Tror mer det beror på att köparen slarvat med att undersöka/observera bilen ordentligt före köp. Efter alla de fel som nämnts, är det väldigt märkligt om INGET av det skulle gått att upptäcka för 3 veckor sedan. Dessutom borde det ringa en del varningsklockor med tanke på effekten i motorn!

Och slutligen, vi har ingen aning om klausulen "säljes i befintligt skick" fanns med under köpet. Antingen muntligt eller skriftligt, fanns det med får man stå sitt kast som köpare om det visar sig finnas fel på bilen. Och det verkar rätt rimligt att de fel som nämnts, med all sannolikhet fanns när bilen köptes!

EDIT: Om någon nu tror att felen var dolda, kan denne person gärna förklara hur man döljer dom felen!
Användarvisningsbild
av Guligan
Vi har haft vår V40 2,0T -03 (som andrabil) i snart 6 år.
Den har varit helt problemfri - vanlig service är allt som gjorts under denna tid.
Nu har vår bil inte rullat särskilt långt - just nu står mätaren på 6600 mil, men jag ser i annonser etc att det finns en hel del långmilare också. Och de ser fräscha ut! I allafall fas 2-bilarna.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]