Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mrdan
Jag undrar om det verkligen är turbon som viner hos mig... Det låter som en elmotor ungefär...
Ger turbon effekt direkt när man trycker försiktigt på gasen? Eller börjar den jobba vid högre varvtal?
av rudarmy
Va 2st å lokalisera ljudet! om det är höger fram så skulle jag gissa på vattenpump el spännrulle till kamrem..
Länge sen den byttes?

Mvh Bengt
av Malmstroem
mrdan skrev:Jag undrar om det verkligen är turbon som viner hos mig... Det låter som en elmotor ungefär...
Ger turbon effekt direkt när man trycker försiktigt på gasen? Eller börjar den jobba vid högre varvtal?
Min gissning är att det är turbon. Turbon snurrar redan på tomgång, och brukar höras mest på mellanvarv. Motorljudet döljer ofta vinandet på höga varv.

Turboljudet brukar höras bäst vid relativt försiktigt gasande från låga varv. Du ska i princip höra hur turbon ändrar ljud ungefär på samma sätt som varvtalet ökar. Motorvarv och turbovarv hänger ihop med är inte direkt kopplade till varandra.

Är det någon elmotor, typ bränslepump eller fläkt, så ändrar det ljudet inte karaktär så mycket när varvtalet på motorn ändras.
Användarvisningsbild
av mrdan
Om det är turbon, var ligger felet, eller är det inget fel? Frågan är om det är lönt att göra något nu i förebyggande syfte.

HAHA!! Stereovinet har jag haft när jag var ungdom, nu är det bara klassisk hårdrock som gäller.
av Malmstroem
Jag har haft ett antal turbobilar och alla har låtit en del från turbon (tre Volvo och en SAAB). Den jag har nu har varit riktigt tyst fram tills nu (11.000 mil), men nu börjar den vina lite -- men fortfarande mindre än de tidigare tre.

Turbon -- precis som allt annat mekaniskt -- slits med tiden. När lagerspelet blir större verkar det som om den låter mer. För mig är det inte ett fel om turbon låter lite och jag skulle inte göra något åt det. Om den börjar låta mycket skulle jag börja spara till utbyte och sedan byta när den dör (eller börjar låta riktigt, riktigt illa).
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]