Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av e5frog
Alla som kikat på bilrenoveringsprogram på TV vet väl att det går att fixa till, frågan är bara hur mycket tid och pengar man vill lägga på det. Har man t.ex. inte verktyg som behövs så blir man tvungen att köpa det, sen ska det finnas plats att ställa upp grejorna på och tid - bra om man inte behöver använda bilen under tiden kanske.

Om man nu skulle köpa begagnade skärmar (ja min V40 1.8 -00 är också rostig på framskärmarna) vad är det som säger att de skulle vara så mycket bättre även om de ser bra ut på ytan när man köper de. Kanske bara dröjer ett halvår så börjar man se bubblor och sen är rosten tillbaks på de med.

Jag har en 244 -82 som är mindre rostig än min V40, skillnad på galvaniseringen där kanske?

Men om man skulle skaffa en annan skärm så länge, skruva på den och sedan pyssla med originalskärmen i lugn och ro i sommar, det kanske hade varit en tanke? Man kunde ju sälja den sen när man är klar.

På bildelsbasen.se så kommer väl piratdelarna upp som ny "ekonomidel", skärm kostar 1000-1500 verkar det som.
Den här verkar vara röd:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&r ... d=21586108
Den har dock L(ätt)Y(t)R(ost) på skärmkanten så det är på gång där redan och sparar väl inte så mycket jobb.

För samma pengar kan man väl köpa slipmaskin, slippapper, zinkspray, spackel, lack och klarlack? Frågan är väl iofs hur lång tid det tar innan det börjar rosta utanför lagningen eller på något annat ställe på skärmen. Färgmatchningen kan bli svår när originallacken har blivit blekt - och även om man får samma nyans så kanske de inte är det längre om något år när de olika färgerna åldrats på olika sätt...

Så det är väl sant att det blir lättast att köpa en ekonomidel och låta en lackerare måla, men vad kostar det om man inte har goda vänner som har lack-verkstad? Man får väl ta det som man har råd med. ;-)
av Sillburk
Jag insåg att jag aldrig skulle kunna reparera mina skärmar.
Köpte nya på Meca, färg på volvo.

Ser bättre ut nu, men vanlig sprayfärg ser lite "fel" ut när man kommer nära!

MYCKET lätta att byta, bara några skruvar!!
Användarvisningsbild
av e5frog
Alltid kul om man har lite pengar över, kanske du kan höra med en lackerare framöver om de har bra pris på ett riktigt lack-jobb.
av metalHJ
Ja 1500 är en rimlig summa! Jag fick en skärm, dörr och A-stolpe samt tröskel lackad för 6000. Jag var nöjd med det priset, eftersom att det var grymt bra lackat för att smälta in med övriga lacken på bilen. Inte äns i solsken på nära håll syndes några färgskillnader. Hur det är nu några år efter vet jag inte då jag inte längre äger bilen.

Bör tilläggas att detta var en komplett lackning, med grundfärg - lack - klarlack. Och då jag inte hann snygga till dörren själv, så fick lackeraren även slipa rent denna.

Men helt klart rekomenderar jag att lämna bort lackjobbet, att lackera är ett konstverk och jag skulle vilja titulerara lackerare för konstnärer!
av Spoonkan
jag hade likadan rost på mina skärmar, slippa bara ner till ren metall och på med zinkspray funkar klockrent men då har jag inte lackat eftersom jag använder bilen som bruksbil så tänker jag inte på det,snyggare än rost ändå :wink:
Användarvisningsbild
av e5frog
Jo, jag har haft planer men inte den sista knuffen som får det att bli av. Har faktiskt köpt zinkspray, men om jag tar mig tid att fixa så blir det åtminstone någon slags matchande kulör ovanpå även om det blir att måla med pensel. Ser trist ut med zinkspray-fläckiga bilar tycker jag. Tyvärr har det rostat igenom kanten på den bit som är invikt in vid hjulet där plastskrämarna är fastskruvade. :-(
Inte så farligt än men det lär bli värre.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]