Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej
Idag justerade jag tryckklockans stång så att den blir kortare med 1,5 varv som ni sa. Det funkade faktiskt. Nu laddar den 0,95 bar och faller på 4000 - 5000 varv ner till 0,7 bar som är normalt. Ooo vad den går nu :mrgreen:
Tack :D
Användarvisningsbild
av gaggi77
Tjeena Bengt.

Du skrev att du har också en s/v40 2,0T som laddar 1,2 bar! Vilken programvara har du och steg? Vilken årsmodell är din volvo? Kan jag skruva på 0,5 varv till, så att jag får också lite över 1,0 bar eller? Får du inga spikningar? Min är 2003. De har klena kolvar.
Tackar för svar

Mvh
av rudarmy
Vad har du i GLT nu?
Du skrev att du har också en s/v40 2,0T som laddar 1,2 bar! Vilken programvara har du och steg? Vilken årsmodell är din volvo?
jag har 2.0T-99(fas 1) bytt turbo till en t4 sen har jag 3" avgas från turbo hela vägen bak samt en racecat!
trimmet heter steg 4(ca 260hk), hos Autotech i trollhättan(21/6-10)
Kan jag skruva på 0,5 varv till, så att jag får också lite över 1,0 bar eller?
då får du fel blandning bensin/luft bilen går snålt = varmt = saker går sönder=inte värt det...(finns d som säger att 0.2 höjning funkar men jag säger nej!)
Får du inga spikningar?
nej det finns knacksensor på alla våra s/v 40, så styrboxen sänker tändningen å matar på med soppa så d är lugnt!
Min är 2003. De har klena kolvar.
stämmer, så steg 2 är nog max du ska köra, å laddet är samma som steg1, 0.9bar

"2.0t 01-04 har 83mm borr, dock är dessa motorer försedda med kolvar som ibland ger vika för original effekt. mao inte på långa vägar tal om mer än steg 3, dvs 230hk"

gå in på x40nordic.com å läs mer på forumet: läsvärda trådar, Allmän motordata, eller "bra att veta" om 2.0t samt T4.
där står allt om klena kolvar å dyl...

mvh bengt
av olof102
gaggi77 skrev:Hej
GLT är nu 0,2 bar samma som innan. Lite orolig där! När jag gassar på fullt så går laddet upp till 0,9 bar och till 4000 varv faller den til 0,6 bar. Vad tycker ni?
Fullt normalt! I och med den lilla turbon som sitter på din bil är mjukvaran konstruerad för att sänka laddtrycket på högre varv och istället mata på med högre tändning. Därav sjunker laddtrycket i takt med varvtalet.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Fick veta att kylning av laddtrycksluften spelar också roll för hur högt ska laddtrycket vara. Om luften inte kyls ner så sänker programvaran automatiskt ner laddet. Men i mitt fall är det inte så. Det var ju kallt ute 8 grader så den laddade 0,7 bar och nu efter det att jag gjorde justeringen så laddar den 0,95 och går riktigt bra.
Men hörde också vi som har öppet luftfilter att den drar in varm luft trots avskärmningen. Och våra originala intercoller är skit. När det är varmt ute så skyler de inte luft ordentligt och därför minskar laddet och prestanda. Men om man byter till sportluftfilter som ligger i original luftfilterburk så får motor betydligt kallare luft och om man köper en riktig aluminium intercoller så har man aldrig problem med laddet igen :D. Och de som har gjort de ändringarna säger att bilen går mycket bättre och att den är en helt annan bil.
av rudarmy
öppet luftfilter
har du möjlighet byt tillbaka till orgburk i med ett sportfilter(öppet är s k i t med tanke på varmluften under huven som öppet suger i sig!)
Och våra originala intercoller är skit
skit är väl ett stort ord..om du siktar på högre än 280hk el mapp för 1.5bar el högre
då måste du byta för kylarens gavlar ger vika är av plast!??
om man köper en riktig aluminium intercoller
lägg pengarna på nåt roligare ex chip el däck...

mvh bengt
Användarvisningsbild
av gaggi77
Tjeena

Med att skruva på stången 1,5 varv var faktiskt klokt att få tillbaka rätt ladd men sen faller ladder på 3000 varv 0,7 bar... 3500 v. 0,6 bar... 4000 v. 0,5 bar... 5000 v. 0,4 bar. Kommer ihåg för ett halvt år sen när jag gasade plattan i mattan så håll den trycket uppe länge, sen föll den ner till 0,7 bar hela registret. Men nu vill den inte. Okay, trycklockan är dålig men fick en tips idag att köpa på Biltema "avgasfjäder MC 90 mm" och sätta den på stången och på sidan av tryckklockan, den passade perfekt. Sen åkte hem och försökte trycka till. Den laddar 0,95 bar och faller inte under 0,7 bar till 6000 varv. Den extra fjäder håller trycket längre. Varför köpa en ny tryckklocka? Så funkar det också :D .
[imgBild][/img]

Mvh
Senast redigerad av 1 gaggi77, redigerad totalt 0 gånger.
av rudarmy
Funkar hur bra som helst i 1 månad sen får du byta igen!
Har du vart in på X40nordic.com å "snott" bilden:)
Hur som... Värt å köpa!! så länge en inte stör dig på att inte ha rätt grejjer, samt att en får byta ofta..

Mvh Bengt
Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]