Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ziggeman
Uppdaterat: Idag har jag tagit isär tomgångsmotorn och rengjort med lösningsmedel, det var rätt smutsigt men har blivit finare. Men iaf. så kvarstår problemet med tomgången när motorn blir varm, fast inte lika ofta längre. Den går från 800 varv ner till 200-300 och sen snabbt upp igen. Ska även tillägga att när jag kört bilen och den betett sig konstigt är efter jag har gasat på, då turbon har fått jobba. Jag har inte kollat hur den reagerar efter att inte "bus" köra bilen ännu, men jag tror den gör samma sak även då.

Kollade även tändkablarna och de såg fina ut, ska jag kolla tändstiften nu kanske? Eller kan det vara fel på tempmätaren? Funderar på att eventuellt lämna in hos Volvo så de får felsöka, mitt tålamod börjar ta slut :( Jag kommer att lägga upp 2 nya filmer där jag filmat motorn, hur den beter sig, samt inne i bilen för att se mätaren hur den beter sig.

Tacksam för svar om någon kan hjälpa mig vidare med felet. Jag har ju provat det som sagts hittills och det har löst ett problem :D Bättre än inget :D

EDIT: Rengjorde tomgångsmotorn med bromslösningsmedel och tops, då det skall rensa bra vilket det gjorde :D Ska man sedan smörja med 5-56? Eller varför använder en del 5-56?

EDIT 2: Filmerna upplagda nu här:

- Tomgång 1

- Tomgång 2
av rudarmy
Jag hade problem åxå efter jag rengjort tomgångsmotorn men fick mindre svaj så jag plockade ner å rengjorde en gång till, då funkade den sen! Men mina symtom va att tomgången pendlade upp o ner i jämn takt hela tiden 400-1500.. Du har ju mindre svaj nu eller hur!
Går inte det så är tomgångsmotorn nog slut... Det händer en del har jag läst!

Mvh Bengt
av ziggeman
Japp, min svajar mindre totalt än förut, men den varvar inte uppåt, utan tappar kraften istället. Så jag får ta och se om jag kan rengöra den lite mera, och om det inte hjälper så får jag se om jag hittar en ny del isf. Tacksam för hjälpen :D
av ziggeman
UPPDATERING #2: Nu har jag rengjort tomgångsmotorn med 5-56 samt kollat den icke nya tändspolern, och det var en minimal spricka på den, som sitter under gummit, vet inte om det är värt o byta den, men tomgångne verkar vara ok nu efter jag kört med bilen. Fast nu är det något annat som låter, under huven på bilen, svårt att säga vad det kan vara, vet inte om det har med den ena tändspolern att göra heller. Pratat med pappa, och han tror det kan vara ventil knackningar.

Här är videos med mig som talar:

Tack på förhand.
av rudarmy
han tror det kan vara ventil knackningar
varför knackar det bara då och då? borde ju låta hela tiden...
men det låter ju ingen vidare...

nä plocka av plasthöljet över motorn å kolla att skyddsplåten över turbon är ordentligt fastsatt!
kolla så grenröret/bultarna sitter fast ordentligt
kolla även så att tryckklockan å arm sitter fast ordentligt
se om downpipen ligger fritt å inte slår i någonstans
känn, ryck o banka. kolla om du kan få fram ljudet när motorn är av..
men tomgångne verkar vara ok nu efter jag kört med bilen
gööttt!

bra video btw så borde fler göra så är det lättare å förstå problemen!

mvh bengt
av ziggeman
Tack Bengt för tipsen, det låter jobbigt allt det där, men det får ta den tid det tar. Pratade med pappa och han trodde det kunde bero på att det är för tunn olja eventuellt, då jag inte kör på vad Volvo rekommenderar. De vill ju att man kör med Castrol fast jag kör med någon 5-40W helsytet från OK/Q8 som jag köpt. Han sa även till mig att prova mig fram med en mejsel att lägga där jag tror det låter, för att sen se om den rör sig/slår i för på så ätt kunna lokalisera. Ska även tilläggas att bilen rullat mer än 20.000 mil nu, så det kanske är dags att byta typ av olja? Återigen, tusen tack :D
Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]