Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zkiddz
Näe jag är med lite fundersam hur allt hänger ihop :P

Men i mitt regbevis står det enbart 1storlek..

Man behöver ju inte hålla sig till dom storlekarna, det är väl ngn form av ekvation..

Går du upp i ngn storlek får du gå ner i någon annan och vise versa eller nått:P
av Lövet
Det som räknas är rullomkrets vilket är en funktion av däckets ytterdiameter. Går du ner i bredd måste du gå upp i profil för att däcket ska bli lika stort.

185/65 15 är 4,3% större än 195/55 vilket alltså ligger inom ramarna för vad som är lagligt och bör inte vara några problem.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Detta med 5% gäller inte längre.

Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

* är typgodkända
* uppfyller kraven på belastningsförmåga
* uppfyller kraven på hastighetskapacitet
* är av samma typ.

Dessutom ska däck och fälg

* ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
* ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
* ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
* täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... personbil/
av klacken
* ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Blir väl det om man inte håller sig inom 5%?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ändrar man rullomkretsen så ändras ju visningen av hastigheten.
Sen är ju bara frågan hur mycket man accepterar.
Nästan alla bilar visar ju fel redan från början.
av ziggeman
Mycket intressant läsning, man lär sig en del :) en fråga jag har, off topic iofs. är, vad händer om man sänker bilen 60 mm fram, 40 mm bak och har däck storlek 205/50 R16? Förutom sänkningen, kan man ha full rattutslag då? En hel del sänker ju sina bilar. Jag hade tänkt göra samma sak. Tacksam för svar även om det är OT. Over and out :)
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]